Et stort kommunalt prestigeprojekt til en værdi af en halv milliard kroner går ikke efter planen.

Det drejer sig om projektet »Fremtidens skole«, som man har igangsat i Høje-Taastrup Kommune og ønsker at udbrede til de øvrige skoler i kommunen.

Men 32 lærere er i løbet af det første år stoppet på den nye skole Læringshuset, som til at begynde med havde 68 lærere.

Desuden har 97 elever forladt skolen fra oktober 2021 til november 2022 og har fundet en anden skole.

Det skriver sn.dk, som har fået aktindsigt i tallene bag elevernes fordeling, i flere artikler.

36 af de 97 elever har valgt at flytte til andre skoler i kommunen, fremgår det. 61 elever er flyttet ud af kommunen.

Læringshuset bygger på en sammenlægning af to nedlagte skoler. Mediet beskriver på baggrund af interview med forældre og deres ytringer på sociale medier, at skolen skulle have problemer med »grimt sprog«, og at der angiveligt eksisterer en »os og dem«-kultur mellem de to gamle skoler.

»Alarmerende«

Heidi Yoma Rasmussen, lokal kredsformand i Danmarks Lærerforening, betegner over for sn.dk lærerflugten som »alarmerende«.

»Det er alt for høj en udskiftning. Det er faktisk alarmerende, at så mange har sagt farvel,« siger hun.

Fungerende borgmester Kurt Scheelsbeck (K) i Høje-Taastrup kalder lærerafgangen i en artikel for »ikke tilfredsstillende«.

»Det er ikke tilfredsstillende, at så mange er stoppet, og kigger jeg tilbage på det første år, som vi vidste blev udfordrende, ville jeg have ønsket, at vi havde været bedre til at holde på de lærere, der fulgte med fra de gamle skoler,« siger borgmesteren ifølge sn.dk.

Fire af de 32 lærere har valgt at gå på pension.

Skolechef i Høje-Taastrup Kommune, Flemming Ellingsen, har kommenteret tallene, og han er ikke bekymret.

»Ved fusioner af skoler sker der som regel noget drastisk, og vi er stadig over det ønskede, men indenfor skiven, når vi medtænker elever, som er fraflyttet kommunen, fraflyttet landet (Ukraine, red.) eller flyttet til private skoler,« siger Flemming Ellingsen til sn.dk.