Lærere dumper folkeskolens nationale test

Danske lærere har ikke den nødvendige viden om nationale test, fastslår ny undersøgelse.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Av, for s.... . Det er den umiddelbare reaktion på den første større statistiske undersøgelse af, hvordan lærere og skoleledere bruger de nationale test i folkeskolen.

Det springer især i øjnene, hvor forbavsende lidt viden lærere og skoleledere har om, hvordan testresultaterne skal fortolkes. Lærerne kan kun svare rigtigt på to ud af seks spørgsmål, der tester deres viden om testene.

»Lærerne ved ikke, hvor stor den statistiske usikkerhed er om elevernes resultater. Faktisk er det kun den dårligste og bedste tiendedel af eleverne, hvor man med sikkerhed kan sige, at de er henholdsvis dårlige eller dygtige. Man kan ikke sige så meget om hele den store midtergruppe af elever, fordi usikkerheden er så stor. Det skal lærerne være klar over, så de ikke handler overilet og sætter tiltag i værk for elever, der slet ikke har brug for det,« siger den ene af forfatterne, professor Jeppe Bunds- gaard fra DPU, Aarhus Universitet.

Han understreger:

»Det er vigtigt for mig at sige, at det ikke er lærernes skyld, at de ikke ved det, for det er ikke noget, man fortæller dem.«

Lærerne og skolelederne giver de nationale test en meget hård medfart i undersøgelsen. Lærerne mener, at testene har præget deres fag i en uheldig retning og får dem til at fokusere på noget forkert i undervisningen. Det fremgår da også, at en forholdsvis stor del af lærerne underviser eleverne i at gennemføre testene i ugerne op til, det skal ske. Denne fremgangsmåde – teaching to the test – frarådes af eksperter, fordi det kan betyde, at eleverne scorer godt i en test, selv om de ikke er gode til det, man ønsker at måle.