Læger: Telefonkonsultationer er noget af det sværeste

Det er meget svært for læger at opfange symptomer over telefonen, fortæller formanden for Praktiserende Lægers Organisation, efter en 36-årig kvinde døde af en blodprop kort tid efter en samtale med vagtlægen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når en patient ringer til vagtlægen og fortæller om hovedpine, smerter i brystet, åndedrætsbesvær eller lignende, er det i nogle tilfælde meget svært for lægen at stille en diagnose ud fra den korte samtale, hvor patienten selv beskriver sine symptomer. Faktisk er det noget af det sværeste, man kommer ud for som læge, fortæller formanden for Praktiserende Lægers Organisation (PLO), Bruno Meldgaard Jensen.

Baggrunden er Fyens Stiftstidendes historie om den 36-årige Regina Holmegaard fra Glamsbjerg på Fyn, der i marts døde af en blodprop blot få timer efter en samtale med vagtlægen.

»Der er altid en indbygget risiko for, at det kan gå anderledes, end man som læge forventer. Der er ikke noget af det, vi sidder med, der er sort og hvidt. Vi bliver kontaktet med mange diffuse symptomer, og der er det selvfølgelig vores opgave at være skarpe og vurdere, hvad der skal videre. Men der er en indbygget risiko,« siger Bruno Meldgaard Jensen.

Fyens Stiftstidende skriver søndag, at vagtlægen opfordrede Regina Holmegaard til at tage to Panodil, efter hun havde fortalt om trykken for brystet, hurtig vejrtrækning og stort ubehag. Kort tid efter fandt hendes kæreste hende død på badeværelsesgulvet, og han har nu klaget til Patientombuddet.

»Det er altid ulykkeligt, når der sker ting, vi ikke forventer. Den læge, der har talt med Regina Holmegaard, har jo ikke forventet, at hun bagefter faldt om og fik en blodprop. Så havde han jo gjort noget andet. Men det er noget af det sværeste i lægebranchen at lave telefonvisitationer,« siger Bruno Meldgaard Jensen.

PLO-formanden forklarer, at man som læge ofte sidder i tvivlssituationer, og at det er afgørende, at kommunikationen mellem patient og læge er klar.

»Det er jo mennesker, vi har med at gøre. Det er meget forskelligt, hvordan man som patient beskriver sine symptomer, og derfor er det også meget forskelligt, på hvilken baggrund man som læge kan tage stilling til, hvad der videre skal ske. Det er en meget, meget svær vurdering,« fortæller Bruno Meldgaard Jensen.

Patientombuddet skal nu vurdere, om vagtlægen har begået fejl i sagen om Regina Holmegaards død, og derfor vil Bruno Meldgaard Jensen ikke kommentere den konkrete sag. Han understreger blot, at det desværre ikke kan undgås, at der sker fejl.

»Man vil aldrig kunne have et system, hvor der ikke sker fejl. Selvfølgelig skal vi arbejde med det, og vi bruger også de utilsigtede hændelser, der bliver indberettet i klagesystemet, til at lære, så vi hele tiden bliver bedre. Det arbejder vi på hele tiden,« siger han.