Kystbanependlerne venter kortere tid på perronen

Kvalitetsløftet er dog ikke stort nok til, at pendlerne oplever Kystbanen som tilfredsstillende.

Pendlerne på Kystbanen oplever færre forsinkelser, men er stadig ikke tilfredse med DSBFirst.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pendlerne på Kystbanen har ikke lige kolde tæer af at vente på perronen som vinteren sidste år.

Knap 60 procent af pendlerne på den udskældte strækning Helsingør-København H., også bare kaldet Kystbanen, har nemlig oplevet en forbedring af rettidigheden, siden køreplanen blev ændret med henblik på at få større rettidighed på bekostning af færre togafgange.

Det fremgår af en analyse udarbejdet af analysevirksomheden efficiens.nu på baggrund af svar fra 971 pendlere. Analysen er bestilt af Pendlerklubben Kystbanen, der præsenterede resultaterne på et pressemøde i dag på Christiansborg.

Men DSBFirst skal ikke glæde sig for tidligt over nyheden. 12 pct. af pendlerne oplever, at rettidigheden er forværret og cirka en fjerdedel oplever status quo. Det sidste tal skal ses i forhold til analysen fra juni 2010, hvor en ud af fire oplevede, at togafgangene var blevet mere upræcise end januar samme år, hvor næsten 70 pct. oplevede, at togene var blevet meget mere forsinkede ét år efter DSBFirst overtog driften af Kystbanen.

Talsmanden for Pendlerklubben Kystbanen, Michael Randropp, præsenterede en lang liste med krav til forbedringer, og det allerførste punkt var tog til tiden.

- Den nuværende køreplan har færre afgange end tidligere, og så forventede vi også, at rettidigheden ville ligge over 95 pct. af alle afgange, men i dag ligger vi under 90. I sidste uge var rettidigheden på 85 pct., vel og mærke i en helt almindelig uge uden snevejr eller lignende. Det er stærkt utilfredsstillende, siger han.

Michael Randropp peger på, årsagen skal findes i for korte tog, manglende personale, fejl på skinner, døre og tog.

Folk tager bilen i stedet

Netop uregelmæssigheder i afgange og forsinkede tog er den dominerende årsag til, at nogle pendlere skifter toget ud med hovedsageligt bilen. Strækningen har også fået 8 pct. færre passagerer end målt sidste år

Flertallet af pendleranalysens respondenter har valgt at kommentere på spørgsmålene. En utilfreds bruger skriver f.eks.:

- Det er nærmest surrealistisk, så ofte tog fra København H. mod Helsingør er forsinket eller aflyst. Ligesom der oftest sættes korte tog ind både til og fra Københan. H. netop, når der har været aflysninger/forsinkelser, dvs. man står som sild i en tønde, står der.

Analysen er den tredje af sin slags, der har målt på bl.a. pendlernes oplevelse af rettidighed og service knap to år efter DSBFirst overtog driften af Kystbanen fra DSB.