Kvinder dominerer på universiteterne

Stadig flere kvinder end mænd tager en videregående uddannelse. Forskellen vokser støt, blandt andet på grund af forskellige forventninger til kønnene, mener en uddannelsesforsker.

ARKIVFOTO. Flere kvinder søger ind på videregående uddannelser end mænd. Her er det studerende til forelæsning på Institut for nordiske studier og sprogvidenskab på Københavns Universitet Amager. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kvinderne løber fra mændene, når det handler om at færdiggøre en videregående uddannelse. Siden 2004 er forskellen på andelen mænd og kvinder med en fuldført uddannelse vokset til næsten det dobbelte - nemlig fra syv til tretten procentpoint.

Ifølge den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik har 44 procent af de 35-årige danske kvinder en videregående uddannelse, mens det samme kun gælder for 31 procent af mændene.

Der er mange forklaringer på den store forskel, forklarer Gritt B. Nielsen, adjunkt ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet.

»Generelt er der optaget mange flere kvinder på universiteterne de senere år,« siger hun.

Samtidig er der en stigende tendens til, at flere kvinder end mænd finder uddannelsesvejen attraktiv, fordi skoleformen appeller mere til kvinder.

»Den måde, vi bedriver uddannelse og undervisning på, har måske en tendens til at prioritere eller sætte nogle rammer, som piger og kvinder i nogen grad har nemmere ved at håndtere og indgå i,« siger uddannelsesforskeren.

En anden forklaring på forskellen rækker helt tilbage til pigernes første møde med skolesystemet, hvor de forventes at være mere disciplinerede end drengene, mener Gritt B. Nielsen.

»Der bliver indskrevet en idé om, at man som pige og kvinde skal blive god i skolen og sidde stille og gøre det godt. Og jeg tror, at de forventninger bliver bygget op hele vejen igennem skolesystemet. Der er stadig en segregering i forhold til de forventninger, vi stiller til piger og drenge,« siger hun.