Kvinde i nød ringede 112: »Ja, ja, men så sender vi en ligvogn, ikke«

En aktindsigt fra TV2 afslører endnu en »meget kritisabel« håndtering af et alarmopkald. Denne gang var det en kvinde, der søgte beskyttelse overfor sin psykisk syge ekskæreste, der fik en lektion i god tone af alarmcentralens personale.

En kvinde måtte gennem en længere diskussion med alarmcentralens personale, før hun fik hjælp til at håndtere sin psykisk syge ekskæreste. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund

»Du må gerne omstille mig til politiet, jeg har en psykisk syg mand, der er på vej ind i mit hus.«

»Det lyder som om, du også er blevet smittet, unge dame,« lyder svaret fra alarmcentralen, da en kvinde den 19. juni forsøgte at få myndighederne til at hjælpe sig med sin psykisk syge ekskæreste, der forsøgte at skaffe sig adgang til hendes hjem.

Det viser en aktindsigt, som TV2 har fået fra Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP) i forbindelse med politiklagemyndighedens afgørelser i klagesager af alarmcentralen.

Ifølge afgørelsen var den frustrerede kvinde i første omgang blevet stillet forkert om i omstilling, hvilket fik hende til at råbe af den politiassistent, som anden gang tog røret. En opførsel politiassistenten ikke ville finde sig i, hvorfor han begyndte at diskutere kvindes opførsel.
Her er et uddrag fra samtalen:

»Næste gang du råber efter mig, så lægger jeg røret, for det gider jeg simpelthen ikke finde mig i.«

»Ja, det er så fint nok, men hvis jeg er slået ihjel lige om lidt, så husker de jo godt det her opkald, ikke?«

»Jaja, men så sender vi en ligvogn, ikke…men er det i orden, at jeg omstiller dig til vagthavende?«

Kvinden og politiassistenten forsætter med at diskutere - politiassistenten nægter at lægge på, før kvinden kan tale ordentligt.
Hele samtalen kan læses på TV2s hjemmeside.

Ifølge DUPs afgørelse »optræder politiassistenten meget kritisabelt under telefonsamtalen«.

Fokus på alarmcentralens behandling af borgere

Sagen med kvinden er ikke den eneste sag, hvor politimyndigheden har udtalt kritik af personer hos alarmcentralen og deres håndtering af opkald.

Ifølge TV2 er der tale om i hvert fald to andre sager. Et tilfælde, hvor en mand forsøgte at anmelde et slagsmål på en station og et tilfælde, hvor en gæst på Svinkløv Badehotel forsøgte at anmelde den brand, der fik hotellet til at brænde ned til grunden.

I begge tilfælde blev borgerne skældt ud fra alarmcentralens side, fordi anmelderen ikke kendte den nøjagtige adresse på ulykkesstedet.

DUP undersøger yderligere 11 sager om dårlig behandling af borgere i forbindelse med alarmopkald.