Kvalitetsjournalistik koster - nu også på nettet

Poltiken.dk, jp.dk og b.dk indfører betalingsmure, så det koster penge at se dele af indholdet. Det er nødvendigt for at kunne levere kvalitetsjournalistik, lyder forklaringen.

ARKIVFOTO.  Poltiken.dk, jp.dk og b.dk indfører betalingsmure, så det koster penge at se dele af indholdet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I takt med, at stadig flere danskere henter deres nyheder gratis på nettet, mister mediehusene omsætning på de trykte aviser. Derfor vil der fra slutningen af året blive indført forskellige betalingssystemer på de store morgenavisers hjemmesider - jp.dk, politiken.dk og b.dk.

- Vi er nødt til at sørge for, at finansieringsmodellen fra printavisen, hvor man betaler for kvalitetsjournalistik, også fungerer på nettet. Vi kan ikke blive ved med at forære tingene væk, siger ansvarshavende chefredaktør Lisbeth Knudsen fra Berlingske Media.

Mandag meldte Politiken ud, at der fra slutningen af året vil komme et loft for, hvor mange gratis artikler man kan læse på politiken.dk. Det betyder, at politiken.dk på linje med den amerikanske avis New York Times indfører et digitalt abonnement, hvis man vil et større antal artikler på siden.

- Vi antager, at jo mere man benytter sitet, desto mere parat er man til at betale for kvalitetsjournalistik, siger Bo Lidegaard til politiken.dk.

På Jyllands-Postens webudgave, jp.dk, vil man også sætte en betalingsmur ind ved årets udgang. Men det bliver efter en anden model.

- Vi bevarer nyhedsflowet gratis, og så vil vi berige sitet med andre ting inde bag betalingsmuren, siger Claus Hovge Andersen, bladdirektør på Jyllands-Posten.

I dag ligger kun tre procent af Jyllands-Postens papiravis på nettet. Den fulde udgave af papiravisen er noget af det, betalende brugere i fremtiden får for deres abonnentsbetaling.

- Du kan stadigvæk få dine gratis nyheder, men vi beriger vores abonnementer med mere onlinestof, end der er i dag, siger Claus Hovge Andersen.

Hos Berlingske Media arbejder man også med at indføre betalingssystemer.

- Vi kommer også til at arbejde med paywalls på Berlingske og vores lokale dagblade, siger ansvarshavende chefredaktør på Berlingske Media Lisbeth Knudsen.

Fra slutningen af året vil Berlingskes b.dk, og de lokale dagblades hjemmesider derfor også indføre en form for paywall. Det er endnu uvist, hvordan det kommer til at foregå.

- Vi undersøger forskellige modeller, men har ikke lagt os fast på en model, siger Lisbeth Knudsen.