Kun to kandidater tilbage i konkurrence om kampfly

Det europæiske Eurofighter har sat sit tilbud om afløseren for F16 på standby. Forsvarsministeriet er uforstående overfor anklager om ændringer i konkurrencen mellem flyproducenterne.

Eurofighter trækker sig fra kampen om det danske marked. Fold sammen
Læs mere

Konkurrencen om at levere afløseren for de danske F16 kampfly blev fredag indskrænket til to potentielle leverandører, da det britisk-tysk-italiensk-spanskejede European Aironautic Defence and Space Company, EADS, suspenderede sin deltagelse.

EADS har tilbudt sit »Eurofighter Typhoon« kampfly til både Norge og Danmark, men vil altså ikke foreløbig ofre yderligere kræfter på sagen.

Selskabets talsmand, Theo Benien, siger i en erklæring, at selskabet lægger sin deltagelse på is.

Årsagerne er »nylige ændringer i tidsforløbet og købsprocesserne« i de to lande, og det har Eurofighter-konsortiet meddelt de to landes forsvarsministerier.

Theo Benien vil ikke uddybe, hvilke ændringer i købsprocessen, der er tale om, men i det danske forsvarsministerium er afdelingschef Bjørn Bisserup uforstående overfor kritikken. Han afviser, at der er foretaget nylige ændringer i processen.

- Det foregår åbent og gennemskueligt«, siger han. Han kalder det »overordnet ærgerligt, at der nu kun et to konkurrenter tilbage.

EADSs talsmand Theo Benien kan ikke uddybe, hvad der kan bringe EADS ud af suspensionen og tilbage i konkurrencen. »Men vores beslutning er ikke nogen overraskelse for ministerierne«, siger han.

EADS har solgt mere end 700 eksemplarer af sin Eurofighter Typhoon til de fire nationer i ejerkonsortiet samt til Østrig og Saudi Arabien. Østrig har bestilt 15 og Saudi Arabien 72. Foreløbig er over 130 fly leveret.

Den danske regering inviterede indledningsvis det amerikanskejede Lockheed Martin med »Joint Strike Fighter«, EADS med »Typhoon«, det svenskejede Saab med »Gripen« og det franske Dassault med »Rafale« til at deltage i konkurrencen.

Men det franske selskab besluttede allerede fra konkurrencens officielle start i 2005 ikke at deltage.

Forskelle
Overfor det norske Dagbladet kritiserede Saab fredag, at Norge ikke stiller samme krav om modkøb til Lockheed Martin som til »Gripen« og »Eurofighter«.

Også Danmark gør på det punkt forskel mellem flyproducenterne.

Både det svenske og det europæiske selskab skal i givet fald forpligte sig til at købe danske varer for et beløb svarende til prisen på kampfly.

Lockheed Martin vil derimod blot skulle forpligte sig til at placere ordrer på medproduktion hos danske virksomheder for et beløb svarende til prisen på fly.

Men den forskelsbehandling blev en kendsgerning allerede i april sidste år, da Danmark underskrev den seneste samarbejdsaftale med Lockheed Martin.

Saab meddelte i går, at det stadig har fuld tillid til en fair proces i Danmark.

- Vi oplever, at vi får en fair behandling. Og vi tror fortsat, at »Gripen« vil være det bedste fly for Danmark, sagde Saabs kampagneleder i Danmark, Johan Landin, til Ritzau.

Forsvarsminister Søren Gade (V) har forgæves forsøgt at få politisk accept af at vælge mellem flytyperne allerede i 2006 eller 2007. Men selv om et typevalg ikke ville forpligte partierne bag forsvarsforliget til hverken at købe eller til at købe et bestemt antal fly, har partierne ikke bidt på.

Nu er det forventningen, at beslutning om køb træffes i 2009, når et nyt forsvarsforlig skal indgås.