Kritik af SAS skjult efter ulykke

Statens Luftfartsvæsen hemmeligholdt deres egen eksperts advarsel om, at SAS-mekanikere var skyld i Dash 8-ulykke i lufthavnen i Kastrup.

Dash 8-fly parkeret i Kastrup, efter at SAS groundede den ulykkesramte flytype. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Statens Luftfartsvæsen (SLV) har i næsten halvandet år holdt skjult, at SLVs egen ekspert inden for luftdygtighed advarede om, at SAS sløsede med vedligeholdelsen af det Dash 8-fly, der havarerede i Københavns Lufthavn i oktober 2007.

SLVs ledelse lagde hurtigt efter dette sidste af tre Dash 8-havarier ansvaret på den canadiske flyproducent Bombardier, som efterfølgende påtog sig ansvaret for SAS’ første to Dash 8-havarier i Vilnius og Aalborg, men ikke det sidste i København.

Nu viser en mail-korrespondance, som Berlingske er i besiddelse af, at chefen for SLVs centrale kontor for flysikkerhed skriftligt advarede SLVs øverste ledelse om, at SAS’ mekanikere havde sjusket med reparation af flyet, og at det var årsag til flyulykken, som bragte 44 menneskers liv i fare.

Fra november 2007 til januar 2008 skrev kontorchef Peter Udsen flere gange til sin overordnede, at hans kontor vurderede, at det var SAS-mekanikernes uautoriserede skift af to ventiler, der var årsag til havariet. Men Peter Udsen og hans kontors faglige vurderinger blev affejet i slutningen af januar 2008:

»Dine personlige holdninger i denne sag er SLV uvedkommende,« skrev SLV’s tekniske direktør, Per Veingberg, til sin kontorchef, som forlod sin stilling kort efter.

SLVs topledelse har siden valgt at holde advarslerne for sig selv. Således satte SLVs redegørelse om SAS’ tre Dash-havarier ingen spørgsmål ved SAS-mekanikernes arbejde. Statens Luftfartsvæsen har ej heller fundet det fornødent at forelægge Peter Udsen og hans ekspertkontors kritiske vurderinger for SAS, fordi SLV - ifølge Per Veingberg – på forhånd ved, at hos SAS kører alt efter bogen.

Luftfartshavariinspektør Kurt Færch Madsen fra Havarikommissionen afviser på den ene side, at SAS’ mekanikere har sjusket, men siger på den anden, at »reglerne eller systemet omkring udskiftningen var måske uklare«. Kommissionens endelige rapport om havariet kommer tidligst sommeren 2009.

SAS afviser al kritik: »Vi har fulgt alle manualer punkt for punkt,« siger kommunikationsdirektør Claus Sonberg fra SAS.