Kriser er slået igennem på sociale medier

Selv om danskerne hovedsageligt får deres information om snestorme, orkaner og oversvømmelser fra medierne, så er de sociale medier er blevet en vigtig kilde for mange.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da stormen Allan ruskede i danskerne tilbage i oktober sidste år, skabte det store problemer på vejene, togskinnerne, i byerne og i skovene. Stort set hele Danmark blev ramt af stormvejret, og i døgnet omkring og under Allan fulgte mange intenst med i informationsstrømmen. Flest gennem medierne, men knap hver femte via de sociale medier.

Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Rigspolitiet og Beredskabsstyrelsen.

Blandt andet har man kunnet få svar på Twitter og Facebook på, hvordan vejret udviklede sig, om togene kørte, om man måtte gå udenfor eller skulle blive indendørs. Bag informationen stod både myndighederne og de selskaber, der var berørt af stormen.

Mens 17 procent af deltagerne i undersøgelsen svarede, at deres kilder under stormen omfattede de sociale medier, var det hele 41 procent i aldersgruppen 18-34 år. Og fremover bliver de sociale medier endnu vigtigere, forventer Beredskabsstyrelsens kommunikationschef, Thomas Dybro Lundorf.

»Allerede under stormen Bodil i december havde vi en fornemmelse af, at især Twitter blev brugt i endnu højere grad end under stormen Allan i oktober. Sociale medier er gode til krisekommunikation, fordi informationen spredes lettere og hurtigere end via de traditionelle kanaler, når det går stærkt,« siger han.

I takt med Twitters popularitet i befolkningen har ordensmagten også erkendt behovet for at kommunikere på en ny måde til borgerne. Derfor er alle politikredse og Rigspolitiet gennem de seneste to år kommet på Twitter og enkelte på Facebook, og det seneste år har politiet for alvor brugt det som kommunikationsvej og ikke bare til information.

Tilbage i maj 2013 slog Rigspolitiet fast, at de sociale medier skulle bruges som et generelt varslingssystem ved større katastrofer.

»Det er essentielt for os at have muligheden for at kunne få fat på så mange danskere som muligt, hvis vi en dag har et akut behov for det – og det kan vi kun, hvis vi har lavet det forberedende fodarbejde,« sagde den daværende kommunikationschef Jens Gregersen.

Det var en vision, der har bidt sig fast. Og selv om medierne fortsat er den vigtigste kilde til information under kriser - i alt 92 procent har svaret i undersøgelsen, at de brugte medierne under stormen Allan - så spiller de sociale medier også en stor rolle i nyhedsformidlingen.

»Medierne følger myndighedernes sociale medieprofiler og viderebringer relevant information til offentligheden med det samme. På den måde kommer vores budskaber hurtigt ud til borgerne, selv om det ikke er alle her i landet, der følger os direkte via Twitter og Facebook.« siger Rikke Egelund, som er nuværende kommunikationschef i Rigspolitiet.