Krifa angriber netavis for »hetz«

Den gule fagforening Krifa svarer igen i avisannoncer, efter et netmedie har skrevet om flere af Krifas topfolks tilknytning til den kristne højrefløj. Det er en hetz, siger Krifas direktør.

Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Hos os er alle velkomne uanset alder, hudfarve, seksuel eller religiøs orientering.«

Sådan lyder et af budskaberne i en ny kampagne fra fagforeningen Krifa, der onsdag har indrykket helsidesannoncer i flere aviser.

Kampagnen er en reaktion på en række kritiske artikler i Avisen.dk, som har fortalt om flere af fagforeningens topfolks tilknytning til den kristne højrefløj.

»Vi kører en annoncekampagne på baggrund af det LO-ejede medie Avisen.dk, som efter min mening kører en fuldstændig urimelig hetz mod os,« siger Krifas administrerende direktør, Jesper Wengel.

»Derfor vil vi gerne have lov til at give vores version og forklare, hvordan tingene hænger sammen, og jeg håber ikke, at det kommer bag på nogen, at vi er inspireret af det kristne livs- og menneskesyn i og med, at vi toner rent flag, da vi jo hedder Kristelig Fagbevægelse,« siger han.

Avisen.dk har beskrevet, hvordan flere personer i Krifas ledelse på medlemmernes regning har deltaget i flere højre-evangeliske konferencer i USA. Derudover er fem ud af seks bestyrelsesmedlemmer i Kronjyllands Frimenighed ifølge Avisen.dk en del af Krifas ledelse eller har nær tilknytning til ledelsen.

Kronjyllands Frimenighed brød tidligere på året med folkekirken i protest mod indførelsen af homovielser.

»Jeg synes artiklerne er fuldstændigt under lavmålet. Jeg tager skarp afstand fra det,« siger Jesper Wengel.

»Selvfølgelig er vi inspireret af kristendommen. Nogle fra den øverste ledelse kommer i kirker, og andre gør ikke. Avisen.dk forsøger at udpege nogle enkeltpersoner, men de har ikke taget fat i resten af vores ledelse. Hvis de gjorde det, ville de finde ud af, at vi er en bred palette af mennesker, fuldstændig ligesom det øvrige samfund,« siger han.

Hos Avisen.dk tager direktør og chefredaktør Rasmus Emborg annoncekampagnen roligt. Han ser det som et udtryk for, at hans ansatte har lavet god journalistik:

»Det er jo ikke første gang i verdenshistorien, at man retter skytset mod budbringeren, når man ikke kan lide budskabet. Jeg tager annoncekampagnen som et udtryk for at vi har skrevet nogle ting, som Krifa bevidst har ønsket ikke skulle frem i lyset og derfor er nødt til at reagere på,« siger Rasmus Emborg.

»Jeg har svært ved at tage deres kritik alvorlig, især når den ikke bliver fuldt op af fakta. De kan ikke bestride det, vi har skrevet. Vores historier er i overensstemmelse med virkeligheden, og jeg har ikke fået en eneste henvendelse fra Krifa om oplysninger, som skulle være forkerte,« tilføjer han.

Rasmus Emborg understreger, at Avisen.dk er et uafhængigt medie, selvom A-Pressen, LOs medievirksomhed, ejer 50 procent, mens internetkoncernen Freeway, som blandt andet står bag Dating.dk, ejer den anden halvdel.

»Vi står ved vores journalistik. Jeg ved ikke, hvad sådan en annoncekampagne som Krifas koster, men det er jo deres valg, at de vil bruge medlemmernes penge på det,« siger han.

Ifølge Jesper Wengel har Krifa mistet tre-fire medlemmer på grund af Avisen.dks artikler, men har ifølge direktøren samtidig også fået nogle nye.