Kreative opgaver skal forhindre snyd til eksamen

Elever skal udfordres med kreative eksamensopgaver, så de ikke bruger Facebook og mobil til snyd, mener gymnasielærernes formand.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Gymnasielærerne ser med stor alvor på, at elever søger uretmæssig hjælp på Facebook og andre internetsider under eksamen.

»Det er et alvorligt problem, og jeg tror, det er stigende. Vi må til at gøre noget ved det,« siger Annette Nordstrøm Hansen, der er formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Hun mener, at der er hjælp at hente til at undgå snyd, hvis lærerne er opmærksomme på problemet, når de stiller eksamensopgaven.

»Vi skal stille andre typer af opgaver. Stiller du en opgave, der går ud på at lave en analyse af et H.C. Andersen-eventyr, er det klart, at eleven vil kunne finde en besvarelse på nettet. Derfor må opgaven stilles langt mere kreativt, så det ikke er muligt for eleven bare at hente en besvarelse på opgaven et andet sted,« siger Annette Nordstrøm Hansen.

Men kreative opgaveformuleringer gør det ikke alene, understreger hun. Ud over at spørge til råds på Facebook og Studieportalen, snyde nogle elever ved at bruge mobiltelefonen under eksamen, selv om de slet ikke må have den på sig.

Her er løsningen at forholde eleverne for de barske realiteter, hvis de bliver taget i at snyde, mener formanden.

»Vi kan jo ikke have et system, hvor vi skal kropsvisitere de unge, inden de går ind til eksamen. Men jeg tror, at vi skal arbejde noget mere med at gøre eleverne bevidste om, at det har store konsekvenser at snyde. De skal vide, at man faktisk ikke bliver student, hvis man bliver taget i at snyde,« siger Annette Nordstrøm Hansen.

Der findes ingen eksakt opgørelse over omfanget af eksamenssnyd på de danske gymnasier. Men ved sommerterminen sidste år rejste gymnasiecensorerne ifølge Undervisningsministeriet 260 formodninger om snyd i forbindelse med de digitale skriftlige prøver på gymnasiale uddannelser, skriver Politiken. I 2011 var tallet 190.

Spørger man formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Mathilde Lynggaard Vinther, er det de voksende adgangskrav på de videregående uddannelser, der frister nogle til at snyde.

Den køber Annette Nordstrøm Hansen gerne, og hun supplerer med to yderligere forklaringer.

»Man kan ikke afvise, at nogle elever på grund af karakterpres lader sig friste til at finde en let løsning. Når det er sagt, har snyd altid eksisteret, og endelig er det blevet lettere at snyde i dag, hvilket frister nogle flere,« siger hun.