Konsulenthuset McKinsey får nøglerolle i skolereformer

Lærerformand Anders Bondo kaldet det »det rene vanvid«, at regeringen har bedt konsulenthus om input til at styre skolereformerne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Konsulenthuset McKinsey får en hidtil ukendt nøglerolle i at føre regeringens reformer af folkeskolen og erhvervsuddannelserne ud i livet, mener en række forskere, der har set udbudsmateriale fra Finansministeriet, som Politiken er i besiddelse af.

McKinsey vandt opgaven med at bistå implementeringen af skolereformerne, som Finansministeriet havde bedt landets førende konsulenthuse byde ind på. En opgave der er sat 6 millioner kroner af til.

Konsulenterne skal ifølge udbudsmaterialet bidrage til »en samlet implementeringsplan« og »en detaljeret oversigt over alle nødvendige leverancer for at nå de opstillede mål med reformer og nye arbejdstidsregler«.

Der skal derudover udvikles »centrale nøgletal og måleindikatorer«.

Et af målene er, at eleverne bliver dygtigere og lærerne underviser mere og bruger mere tid på skolen.

Forskningschef Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College, mener, at folkeskolereformen indeholder gode elementer, men konsulenternes indflydelse kalder han »dybt problematisk«.

»Man sætter et konsulentfirma til at varetage både de pædagogiske og økonomiske effekter af reformen. Men der er ingen sammenhæng mellem arbejdstidsregler og større læringsudbytte til eleverne. Det peger i retning af, at man vil detailstyre implementeringen af lærerens nye arbejdstidsregler. Det harmonerer ikke godt med læring«, siger han.

Professor Niels Egelund mener derimod, at det er positivt, at regeringen »nu for alvor tager fat og styrer reformerne centralt«.

Regeringen ønsker større kontrol med skolereformer og arbejdstid ved at oprette et tværministerielt embedsmandsudvalg til at styre processen, og det er dette udvalg, som McKinsey frem til juni skal rådgive og give konkrete redskaber.

Lærernes formand, Anders Bondo Christensen, er ikke glad for ideen.

»Det er helt ekstrem topstyring. Tanken om, at et privat konsulentfirma så aktivt skal hjælpe med implementering af denne reform, er det rene vanvid. Hvis vi ender med at arbejde efter nøgleindikatorer, indsnævrer vi arbejdet – til stor skade for elevernes undervisning«, siger han.

Venstres gruppeformand, Kristian Jensen (V), roser regeringens beslutningen om bistand udefra.

»Det er glimrende, at regeringen også inddrager private konsulenter i at løse denne centrale velfærdsopgave omkring uddannelse af vores børn og unge«.