Kommuner rustes i kampen mod dræbende ulykker

Kommunerne får nye råd til, hvordan de bør indrette lyskryds for at mindske risikoen for højresvingsulykker. Vejdirektoratet og Cyklistforbundet har store forventninger til rådene.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Cirka hver fjerde cyklist, der bliver påkørt af en lastbil i en såkaldt højresvingsulykke, mister livet. Det tal skal ned, og det samme skal antallet af højresvingsulykker i det hele taget.

Et af redskaberne i den kamp er en guide med gode råd, som Vejdirektoratet netop har lavet til kommunerne, som de kan bruge, når der etableres lyskryds.

»De seneste år har der været et stort fald i antallet af dræbte på vejene, herunder et fald af de alvorlige ulykker med cyklister, fordi vi sammen har gjort et stort stykke arbejde for at forbedre trafiksikkerheden. Det arbejde skal vi naturligvis fortsætte, og guiden er et vigtigt værktøj til at fastholde antallet af højresvingsulykker på et minimum,« siger afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet.

Den nye guide samler danske og internationale erfaringer på området, som Rigspolitiet, Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet har indhentet i lande som Sverige, Holland, Tyskland og Storbritannien.

Et af rådene går på, at man skal forkorte cykelstien, så den stopper 15-25 meter før krydset. På den måde kan biler og cykler flette inden krydset, så ligeudkørende cyklister placerer sig på de højresvingende bilers venstre side.

Et andet råd handler om, at krydset bør indrettes, så chaufføren i en højresvingende bil eller lastbil kan se mindst 70 meter tilbage i højre side.

Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet, glæder sig over guiden til kommunerne.

»En højresvingsulykke er noget af det værste, en cyklist kan komme ud for. Derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at forhindre den slags ulykker - både ved at skærpe opmærksomheden hos cyklister og chauffører, men også ved at indrette vejene så sikkert som muligt,« siger han og tilføjer:

»Guiden fra Vejdirektoratet er et vigtigt skridt i den rigtige retning, og jeg håber, at kommunerne vil tage mange af de gode råd til sig«.