Kommuner og skoleledere bakker op om frivillig ordblindetest

Det er den rigtige beslutning ikke at gøre den nye nationale ordblindetest obligatorisk, mener KL og Skolelederforeningen. Lærerne kan godt spotte de elever, som har vanskeligheder, lyder vurderingen.

Arkivfoto. Kommuner og skoleledere er positive omkring ny ordblindetest. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ny national test skal identificere ordblindhed blandt elever fra 3. klasse til studerende på videregående uddannelser. Testen skal blandt andet sikre en hurtigere og mere ensartet identifikation på tværs af kommunegrænser og uddannelser, fortæller undervisningsminister Christine Antorini (S):

»Nu kan vi tilbyde alle skoler og institutioner et gratis testredskab, der kan give et fagligt og solidt grundlag for at hjælpe til med, at elever med ordblindhed får den rette vejledning og undervisning. Testen kan bane vejen for en ensartet praksis på tværs af kommuner og uddannelsesområder, så elever med ordblindhed får en tidligere og mere målrettet støtte, uanset hvor de bor i Danmark,« siger hun.

Det bliver ikke obligatorisk for skolerne at bruge testen, og det er den helt rigtige beslutning, mener Kommunernes Landsforening (KL) og Skolelederforeningen.

»Vi vil ikke starte med at mistænke alle for at have nogle vanskeligheder. Vi vil bruge testen ved de børn, hvor vi kan se, der er et behov for det. Vi tror på, at dygtige lærere kan identificere de børn, der har et behov,« siger formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal.

Samme vurdering lyder fra medlem af KLs Børne- og Kulturudvalg Benedikte Kiær (K):

»Hvis man siger, at alle børn skal testes, så flytter man jo egentlig fokus fra de børn, som har behov for hjælp. Det giver ikke nogen mening at bruge tid og ressourcer på at teste alle,« siger hun.

KL og Skolelederforeningen mener begge, at en national test har manglet:

»Vi ved jo, at der er nogle børn, som har nogle udfordringer, og vi har i dén grad savnet sådan en test for at finde ud af, om det så også er ordblindhed eller ej,« siger Benedikte Kiær.

Ifølge hende kan det også bedst betale sig for kommunerne at sætte ind med den rette hjælp hurtigt:

»Det er godt for det enkelte barn, som trives langt bedre, og det er godt for kommunernes økonomi. Sætter vi ind med den rette indsats, bruger vi ikke penge på at famle os frem, og samtidig giver vi barnet nogle bedre muligheder for at udvikle sig og dermed også få en uddannelse på sigt. Så der er en stor motivation i kommunerne for at bruge det her værktøj,« understreger hun.

Men et er at stille en gratis ordblindetest til rådighed. Noget andet er, om den så også bliver brugt, og om eleverne får den nødvendige hjælp. Sådan lyder bekymringen fra Dansk Folkeparti, som vil have undervisningsministeren til at følge op på, om den nye ordblindetest nu også bliver brugt ude i kommunerne.

»Vi har bedt ministeren om at redegøre for, hvordan hun vil kvalitetssikre indsatsen, fordi testen ikke bliver obligatorisk. Vi vil nemlig gerne sikre, at testen også bliver anvendt, og at børnene efterfølgende får den hjælp, de har behov for,« siger handicapordfører Karina Adsbøl (DF).

Ifølge undervisningsminister Christine Antorini har der hidtil manglet en fælles praksis for, hvordan man identificerer elever med ordblindhed, og det har skabt unødvendige barrierer for børn og unge på vejen gennem uddannelsessystemet, mener hun. Eksempelvis har det været svært for nogle at få anerkendt deres ordblindhed, ligesom tilbuddene nogle steder har været for upræcise i forhold til den enkelte elevs ordblindevanskeligheder.