Kommuner dropper at lappe vejhuller

Vinteren har været så dyr for kommunerne, at hver tredje udsætter »nødvendige« vejreparationer. Kommunerne har smidt håndklædet i ringen, mener FDM.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske bilister og cyklister kan se frem til at skulle forcere store og farlige huller i vejene og køre på dårligt vedligeholdte vejstrækninger. To ekstraordinære hårde vintre i træk med megen sne og frost har tæret så hårdt på de kommunale budgetter, at tre ud af ti kommuner vælger at udskyde »nødvendige« reparationer af frost- og sneskader på de kommunale veje.

Det viser en rundspørge foretaget af Berlingske Research blandt de kommunale økonomichefer.

I forvejen er vedligeholdelsen af de offentlige og især kommunale veje ifølge KLs tal fra 2009 nedprioriteret i sådan en grad, at det vil koste ca. 12 mia. kr. at bringe vejene tilbage i ordentlig stand. Det viser, at kommunerne ikke kan håndtere vedligeholdelsen af vejene, mener Torben Lund Kudsk, chefkonsulent i FDM.

»Vejene er rygraden i vores moderne samfund. Derfor er det trist at se, at kommunerne smider håndklædet i ringen,« siger han.
Konsekvenserne er øget risiko for uheld i trafikken samt flere beskadigede og slidte biler, der på længere sigt kan blive dyrt for den almindelige dansker, mener han. 

Formanden for KLs teknik- og miljøudvalget, Martin Damm (V), erkender problemet og peger på, at for mange kommuner har været for dårlige til at tænke langsigtet.

»Problemet er, at udgifter til reparationer af veje bliver endnu dyrere, hvis kommunerne undlader  reparationer af vejene løbende – det svarer til at tisse i bukserne for at holde sig varm. Men der er intet at gøre, hvis det skyldes dårlig økonomi. Øvelsen bliver derfor, at vi skal have mere vej og vedligeholdelse for pengene – f.eks. har flere kommuner oplevet store besparelser ved at udlicitere vedligeholdelsen af vejnettet,« siger han.

Ifølge seniorforsker Kurt Houlberg fra AKF er  de ekstraordinære store udgifter til snerydning og saltning skyld i, at kommunerne har udskudt  nødvendige reparationer af veje