»Kommunen misbruger PET her. Det er en politisk agenda fra Morten Kabell at kæde terror og lukning af Indre By sammen«

Venstres spidskandidat i København retter en stærk kritik af teknik- og miljøborgmesterens forslag om at lukke for biltrafik i store dele af centrum af hensyn til terrorsikring.

Foto: Liselotte Sabroe. Indkørslen til Nyhavn i København er blevet terrorsikret med ekstra store betonafspærringer for at forhindre terrorangreb med lastbiler Terrorsikring i Nyhavn.. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017)
Læs mere
Fold sammen

Morten Kabell misbruger sikkerhedsanbefalinger fra Politiets Efterretningstjeneste (PET) til at gennemtrumfe sin drøm om at lukke Indre By af for biltrafik.

Sådan lyder den hårde anklage fra Venstres spidskandidat i København, Cecilia Lonning-Skovgaard, efter at det i går aftes kom frem, at et rødt flertal i Københavns Borgerrepræsentation har stemt ja til at indlede forundersøgelser af muligheden for at lukke en central del af byen for al biltrafik:

»Kommunen misbruger PET her. Det er en politisk agenda fra Morten Kabell at kæde terror og lukning af indre by sammen. Grundlæggende har de to ting ikke noget med hinanden at gøre. Det er er en rød dagsorden at lukke Middelalderbyen for biler. Det har man haft svært ved at at finde politisk opbakning til. Så bruger man man PET uden at kunne præcisere, hvor i det her materiale PET siger, at det vil være en farbar vej at gå,« siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Ifølge en pressemeddelelse fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune er baggrunden for forslaget en række anbefalinger fra PET om hvordan man kan nedsætte trafikhastigheden, så risikoen for et terrorangreb med køretøjer mindskes.

Berlingske er kommet i besidelse af det brev, hvor PET fremsender deres sikkerhedsanbefalinger til Københavns Kommune. I brevet anbefaler PET helt konkret, at der opstilles »hastighedsdæmpende foranstaltninger« ni forskellige steder i København. Kun tre af disse ligger i det område, der betegnes som Middelalderbyen og intet sted nævner PET at man bør overveje at lukke helt af for trafikken.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell afviser anklagen om, at han skulle udnytte terrortruslen til at føre politik:

»For mig har det her intet med at gøre med trafik- og byrumspolitik. For mig er det her lige nu et spørgsmål om at sikre København mod det, vi har set i Nice og Barcelona,« siger Morten Kabell om forslaget til Berlingske.

Han opfordrer derfor »medspillere såvel som modspillere« i Borgerrepræsentationen til ikke at lade diskussionen forplumres af ideologisk fnidder om, hvad man bedst kan lide i byrummet.

Du bliver beskyldt for at tage PETs trusselsvurdering som gidsel for dit ønske om en bilfri by?

»Jeg har før luftet, at det kunne være en god løsning for København. Det er rigtigt. Men det her handler udelukkende om, hvordan vi sikrer København på en måde, der samtidig fastholder byens liv,« svarer Morten Kabell og fortsætter:

»Det er jo ikke ligefrem med glæde, netop fordi baggrunden for det er angreb i Nice, Barcelona, Stockholm og så videre. Det er jo ikke sådan, at jeg ligefrem sidder og jubler over, at »Næææ, hvor dejligt at terrorister har bragt Europa i en situation, hvor vi står her.«

Teknik- og Miljøforvaltningen og Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune forventer, at forslaget vil koste mellem 80 og 120 millioner kroner at indfør forslaget om lukke af for trafikken i Middelalderbyen, der er den ældste del af København. Det er planen, at politikerne så skal tage endeligt stilling til hvorvidt forslaget skal implementeres i 2018.