Kommunen betaler for det basale, sponsorerne for resten

Fur Skole har 90 elever, ni lærere og et »Lego Science Center« til en værdi af 120.000 kr. Her har man ikke berøringsangst over for sponsorering fra private virksomheder, så længe det foregår på en ordentlig måde, siger skoleinspektør Stefan Frøkjer-Jensen.

På Fur Skole har pigerne Janni, Britt og Christina bygget en kran og afprøver her, hvor meget energi der skal til for at løfte et lille lod. Pigerne er blevet rigtig glade for faget Natur og Teknik, efter skolen har fået et »Lego Science Center«. <br>Foto: Bo Amstrup Fold sammen
Læs mere

Man skal med en lille færge for at komme til Fur Skole, for den ligger på den 22 kvadratkilometer store ø Fur cirka 30 kilometer nord for Skive.

Den lille, etsporede skole har 90 elever og ni lærere og et usædvanlig dyrt »Lego Science Center«. Det kan dog ikke umiddelbart ses i det yderst almindelige fysiklokale. For Lego Science Center er rent fysisk ikke andet end 30 aflange plastikkasser i grønt, rødt og sort fyldt med avanceret lego. Et par af kasserne står på bordene i lokalet, og eleverne er i fuld gang med at forvandle kassernes indhold til henholdsvis en kran, en vandmølle og en vindmølle. Fire drenge bander en del over vindmøllen, som de har svært ved at få sat rigtig sammen.

Med til de 30 kasser lego hører også en række opgavesæt samt kurser til lærerne i at bruge det. Alt inklusiv har centret kostet 120.000 kroner, og de penge har skolen fundet gennem sponsorer.

Grænser for sponsorering
»Vi har selvfølelig spurgt på kommunen, hvad vi må og ikke må, men ellers har vi ikke haft betænkeligheder ved at lade os sponsorere. Som lille skole er vi nødt til at være med i front på nogle områder, hvis vi vil overleve,« siger skolens inspektør Stefan Frøkjær Jensen.

Men der er selvfølgelig grænser for, hvilke sponsorater han ville acceptere.

»Jeg ville aldrig gå med til at plastre skolen til med logoer og bannerreklamer,« forklarer han.

Stefan Frøkjær-Jensen har til gengæld haft andre gode argumenter over for sponsorerne. For det lokale erhvervsliv påøen, der blandt andet inkluderer en større produktionsvirksomhed, forstår udmærket, at øens evne til at tiltrække nye medarbejdere og beboere står og falder med en god skole. Men det handler ifølge Stefan Frøkjær-Jensen også om at inddrage virksomhederne, så de føler, at de er med i processen.

»Man skal sælge målet og missionen, som for eksempel at Fur skal have den bedste skole, og ikke kun regningen,« forklarer han.

Flere donationer
Efter succesen med Lego Science Center har skolen nu oprettet en støttefond, som modtager donationer fra virksomheder. Den har blandt andet finansieret skolens nye projektorer, som er i alle klasselokaler. Stefan Frøkjær-Jensen pointerer dog, at det stadig er kommunen, der betaler for det basale.

»Det er alt det ekstra, man vil, udover det basale, som man kan bruge sponsorater til,« siger han.

I fysiklokalet har pigerne Lone og Britt fået samlet en vandmølle, som de demonstrerer under rindende vand. De er begge glade for centret.

»Natur og Teknik var lidt af et hadefag før, men nu glæder man sig til det,« fortæller Britt.

»Og man husker meget bedre, hvad man har lært, når det er sjovt,« supplerer Lone.

Der lyder et jubelskrig fra et af de andre borde. Drengene er endelig blevet færdige med at samle vindmøllen. Nu skal den afprøves. Stefan Frøkjær-Jensen hiver en lille bordpropel frem og binder et lille lod med 20 gram fast til møllen, og møllen løfter med vindkraft de 20 gram til stor begejstring for alle eleverne, der er stimlet sammen og hujer af begejstring.

Forener teori og praksis
Fysiklærer og kommende skoleinspektør Ole Pallesen griner også. Han er meget glad for investeringen.

»Det forener teori og praksis. På en enkel måde demonstrerer centret de fysiske sammenhænge, og det får eleverne meget mere ud af, end hvis jeg står ved en tavle og forklarer,« fortæller han.

Succesen med sponsorater har givet skolen blod på tanden til at få endnu flere ting sponsoreret i fremtiden.

»Vores nyeste idé er at købe en Christiania-cykel, der kan transportere for eksempel laboratorieudstyr, så man kan tage udstyret med på udflugt i naturen,« fortæller Stefan Frøkjær Jensen entusiastisk.