Kommune spørger Lego til råds om fremtidens skole

Danske unge uddannes ikke godt nok til fremtidens job, fastslog en rapport fra World Economic Forum. Derfor beder Høje-Taastrup Kommune nu Lego om hjælp.

lego
Læs mere
Fold sammen

Små drenge, der sirligt noterer testresultater på en iPad, og piger, der får en Lego-robot til at farvesortere M&Ms.

Det er den virkelighed, Høje-Taastrup Kommune håber at skabe på en skole, der skal stå færdig i 2019. Det skal være en skole, der ifølge kommunen selv skal have fokus på naturvidenskab, og som skal lykkes med det, andre skoler ikke før har kunnet: at fange børn og unges interesse for at skabe resultater inden for naturvidenskab og teknologi.

Deres middel til at nå målet er et samarbejde med Lego Education.

At engagere og fastholde eleverne inden for naturvidenskab kræver nemlig mere end gængse undervisningsmål og -principper, mener Høje-Taastrups borgmester, Michael Ziegler (K).

»Vi skal klæde de unge mennesker på til nogle job, vi slet ikke kender endnu. At skabe den skole er en kæmpe udfordring, som vi helst vil samarbejde med andre om,« siger han.

Lysten til at lære om tyngdekræft og html-koder er essentiel, hvis danske unge skal besidde de rette kompetencer til fremtidens arbejdsmarked. En nylig rapport fra World Economic Forum konkluderede, at de danske unge uddannes alt for snævert, og at der i højere grad er behov for at motivere de helt unge til at beskæftige sig med naturvidenskab.

På listen over sammensætningen af færdigheder blev Danmark placeret som nummer 40, langt efter Norge, Finland og Kenya.

De seneste 36 år har Lego Education udviklet og leveret undervisningsmateriale til skoler i 40 forskellige lande, og det er den erfaring, de kan tilbyde Høje-Taastrup Kommune i arbejdet med den nye skole, fortæller managing director hos Lego Education Europe, René Tristan Lydiksen.

»Der er ingen sponsorater eller donationer i samarbejdet. Det holder sig til samtaler om, hvordan Lego Education kan bidrage med erfaring og viden i formgivningen af de læringsprincipper, som Høje-Taastrup Kommune ønsker at lægge for dagen. Vores ekspertise er at engagere så mange børn som muligt i læringen ved at tilbyde en systematisk, »hands on«, kreativ og problemløsningsorienteret tilgang,« siger han.

Lego som undervisningsekspert

Lego Education tilbyder eksempelvis et undervisningssystem til, hvordan man underviser i kodning. Det er en robot, der hedder »Mindstorms EV3«, som bygges af legoklodser. Den taler sammen med computersoftware og kan reagere på koder, som eleverne udvikler på computeren. Men inden den kan det, skal robotten bygges. Det foregår som regel i hold og styrker børnenes samarbejdsevner, fortæller René Tristan Lydiksen.

Legos undervisningsmateriale har en legende og meget praktisk tilgang. Derfor er det optimalt, at vi tænker det ind, allerede når vi bygger skolen, siger borgmester Michael Ziegler.

I øjeblikket arbejder Høje-Taastrup Kommune på at udarbejde en vision for, hvordan undervisningen på den nye skole skal struktureres. Herefter vil kommunen tage endelig stilling til, hvad der skal på skoleskemaet, og hvordan skolen skal se ud.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!