Der er så mange kulturpriser. Der er priser til skuespillere, kunstnere, arkitekter, dramatikere og forfattere. Der er priser til hele spektret af skabende ånder.
Der er så mange priser, at ordet »prisbelønnet« i en pressemeddelelse reelt er uden indhold. At skrive, at den og den kunstner ikke er prisbelønnet, er en bedre historie. En meget bedre historie.
Alligevel er der priser, der betyder noget seriøst for den, der modtager den. For eksempel Nordisk Råds Litteraturpris, der tirsdag aften blev tildelt den norske forfatter og dramatiker Jon Fosse for trilogien »Trilogien«.
Nordisk Råds Litteraturpris er – stadig – så vigtig, at de, der holder af litteratur, typisk vil tænke, at her er der nok noget at komme efter. Hvad der så typisk også er. At det er sådan, det er, har næppe noget at gøre med de 350.000 gode danske kroner, der følger med. Det er alligevel ikke voldsomt, sammenlignet med hvad så mange andre kulturpriser kan gøre godt med.
Det har heller ikke noget at gøre med, at Nordisk Råd nyder så stor prestige, at denne prestige i sig selv kaster glans over prisen, for det gør Nordisk Råd ikke.
At Nordisk Råds Litteraturpris, modsat de fleste andre kulturpriser, gør en forskel, skyldes noget andet. Det skyldes, at den har en historie. Den har været uddelt siden 1962, og den har været uddelt med sikker hånd, og jo længere tid en litteratur- eller anden kulturpris er blevet uddelt på dén måde, desto større er dens prestige.
Nordisk Råds Litteraturpris har altså patina. På samme måde som også den meget større nobelpris i litteratur har det. Og på samme måde som, herhjemme, Det Danske Akademis Store Pris har det.
Og det er så også derfor, at det er så svært at skabe en ny pris, der virkeligt brager igennem, for en lang og god historie kan som bekendt ikke købes for penge. Den 20 år gamle og 100.000 pund store The International Impac Dublin Literary Award er af samme grund ikke meget kendt.
Ligesom det vel også er de færreste, der nogensinde har hørt om den syv år gamle og noget mere fedtede European Union Prize for Literature.
Om disse og andre nyere litteratur- og kulturpriser reelt nogensinde vil få en aura af virkelig prestige omkring sig, er, som antydet, tvivlsomt, for der er i vore dage så mange priser, der konkurrerer om opmærksomheden. Mange flere end dengang, da nobelprisen i litteratur og Nordisk Råds Litteraturpris og Det Danske Akademis Store Pris første gang så dagens lys.
Priser som dem beholder med glans deres glans, mens de fleste andre, store som små, må slås om resten af opmærksomheden. Præcis som de kunstnere, de i så vidt omfang hædrer.