Kollektiv trafik sælger 11 mio. flere billetter

Metro og S-tog får københavnerne til at vælge den offentlige transport.

Der er ofte pres på metroen i København. Her er der kø på Nørreport for at komme med toget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Debel Hansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere københavnere valgte sidste år at springe på bus, tog og metro. Det viser foreløbige tal fra hovedstadens trafikselskaber. Antallet af rejser i hovedstadsområdet foretaget med kollektiv trafik steg med 11 millioner i 2010, svarende til en vækst på 4,1 procent i forhold til 2009.

Metroen har haft størst passagerfremgang. 52,5 millioner passagerer lod sig sidste år transportere med metroen - det svarer til godt to en halv million flere passagerer end i 2009. Eller 5,2 procent flere end året før.

Chef i Metroselskabets trafikpolitiske afdeling Nina Kampmann mener, at det skyldes, at hovedstadens trafikselskaber har indført en fælles mobil- og webbilletløsning.

- Udviklingen i salget af mobilbilletter er gået langt hurtigere, end vi havde turdet håbe på. Cirka 30 procent af kontantbilletterne i hovedstadsregionen sælges nu via 1415-mobilløsningen, siger Nina Kampmann.

Også busserne i hovedstaden er blevet mere populære. De har fået 3,4 procent flere passagerer i løbet af 2010, mens S-togene har fået godt 1 procent flere passagerer.

- Der er ingen tvivl om, at S-togstilbud som at tage cyklen gratis med og de gratis søndage har trukket flere kunder til - også på andre tidspunkter,« siger Gert Frost, administrerende direktør i DSB S-tog.

Teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), ser gerne, at endnu flere københavnere dropper bilen til fordel for cykel, bus og tog.

»Vi har fokus på at blive ved med at udvikle den kollektive trafik. Derfor er det selvfølgelig et skridt i den rigtige retning. Men vi skal have endnu flere københavnere og pendlere over i busser og tog, ellers drukner vi simpelthen i biler,« siger han.