Kørsel og Kronebiler

Brudgommem og de to småprinser ankom i Krone 65, som er Joachims egen Maserati fra maj sidste år. Fra kirken kørte brudeparret i en fantastisk Bugatti. Regentparret kørte som sædvanlig i Krone 1.

Krone 41 er en nøjagtig kopi af Coupé Napoléon, konstrueret efter de originale tegninger ned i mindste detalje. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Kongehuset har mange af kronebilerne af garagen i dag, hvor vi får set de flotteste af flåden; Krone 1, 2, 5, 41 og 65.

Her er planen for kørsler af den kongelige familie:

Kl. 16.30Brudgommen, Prins Nikolai og Prins Felix ankommer til Møgeltønder i Kirke i Krone 65

Kl. 16.50Kronprinsparret ankommer i Krone 2

Kl. 16.55Regentparret ankommer i Krone 1

Kl. 18.00Brudeparret kører fra Møgeltønder kirke til Schackenborg Slot i Krone 41

Kl. 18.05Regentparret, Prins Nikolai og Prins Felix kører til Schackenborg Slot i Krone 1

Kl. 18.07Brudens forældre og stedfader kører til Schackenborg Slot i Krone 5

Kl. 18.09 Kronprinsparret kører til Schackenborg Slot i Krone 2

Krone 65
Krone 65 tilhører Prins Joachim og er anskaffet i maj 2007, som erstatning for Prinsens tidligere bil. Bilen tjener som Prins Joachims officielle og repræsentative køretøj ved arrangementer, der udgår fra Schackenborg Slot. Ved sådanne lejligheder føres bilen sædvanligvis af chauffør Peter Linnet. Efter brylluppet vil bilen ligeledes blive brugt af Prinsesse Marie.

Krone 65 er en Maserati Quattroporte, der som navnet indikerer, er en firedørs-bil fra Italien. Bilen er blevet produceret i fem generationer, alle med en mellemperiode på omkring fem år. Krone 65 tilhører den sidste generation, altså generation V (2004-2008).

Krone 41
Krone 41 er en Bugatti type 41, der venligst er udlånt af Donington Grand Prix Collection i anledning af brylluppet. Det var også Donington Grand Prix Collection, der udlånte biler til kunstmuseet Aros i 2006.

Bugatti var mellemkrigstidens mest prestigefyldte bilmærke. Stifter og ejer, Ettore Bugatti, var italiener, men bilerne blev bygget i Frankrig. Der blev blot produceret seks eksemplarer af type 41, alle med forskelligt karosseri. Den mest bemærkelsesværdige var Coupé Napoléon.

Krone 41 er en nøjagtig kopi af Coupé Napoléon, konstrueret efter de originale tegninger ned i mindste detalje. Ejeren Tom Wheatcroft iværksatte byggeriet af bilen i 1990'erne og fik den leveret 10 år senere.

Krone 1, 2 & 5
De tre næsten identiske Daimler Limousine "eight seaters" med karrosserier fra Van den Plas, Kingsbury, London, er en model, der officielt blev bygget i perioden 1968 til 1992. Enkelte modeller blev dog specielbygget af reservedele helt op til 1996.

Krone 1 (K 6065) blev anskaffet af Frederik 9. og indregistreret første gang den 3. marts 1970. Krone 1 var oprindelig Dronning Ingrids bil ligesom den blev brugt til større officielle handlinger. I dag indgår den i parken af kongelige biler, der fortrinsvis anvendes ved større officielle lejligheder.

Krone 2 (PT 53 177) er den nyeste Daimler i det fornemme trekløver og blev anskaffet i 1994 i forbindelse med Prinsgemalens 60-års fødselsdag.

Krone 5 (ML 42 120) er indregistreret første gang 21. november 1986 og kørte som ny med Krone 2 indtil 1994, hvor den måtte rykke ned i hierarkiet efter anskaffelsen af den nyeste Daimler. Krone 5 benyttes også som officiel tjenestebil til kørsel af udenlandske statsoverhoveder, og når ambassadører skal i audiens hos Hende Majestæt Dronningen.