Københavnske skoleelever snydt for mad i skolen

En fejl i det it-system, som Københavns Kommunes skolemadsordning bruger, har betydet, at københavnske skoleelever i denne uge er blevet snydt for mad i skolen.

Københavnske skoleelever må i denne uge have madpakker med hjemmefra på grund af en it-fejl. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bo Amstrup / Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En del skoleelever i Københavns Kommune har måttet undvære madpakker fra skolemadordningen i denne uge.

De ramte elever har således måttet sørge for at få mad på anden vis – for eksempel fra skolekammerater med hjemmebragt mad.

Problemet skyldes en fejl i det it-system, som EAT – Københavns Kommunes skolemadsordning – benytter.

Problemet vil fortsætte de kommende dage.

»Grundet en teknisk fejl i vores nye bestillings- og betalingsløsning har vi været nødsaget til at aflyse de bestilte måltider torsdag d. 18. og fredag d. 19. august,« oplyser Københavns Kommune.

Problemet hænger sammen med, at Københavns Kommune har fået ny it-leverandør og nyt it-system på til bestilling og betaling af skolemad.

På grund af den nye it-ordning var forældrene ifølge kommunen varslet om, at skolemadordningen ikke ville fungere i sidste uge. Derfor skulle man selv sørge for madpakke med. Men systemet er altså heller ikke kommet ordentligt op at køre i indeværende uge.

Fejlen skyldes, at det nye bestillingssystem og råvaresystemet ikke snakker ordentligt med hinanden.

44 skoler i København benytter ifølge kommunens hjemmeside EAT-skolemadsordningen, og derudover har 16 skoler eget produktionskøkken, hvor eleverne er med til at lave maden på skolen.

Berlingske har talt med Arne Bjerre Hårbo, der er centerchef i Digitalisering og Administrativ Understøttelse i Københavns Kommune. Han er overordnet ansvarlig for den tekniske løsning.

Han kan ikke svare på, hvor mange skoler der er ramt, og hvilke klassetrin der er tale om, da det er forskelligt fra dag til dag, hvor mange familier, der bestiller mad til deres børn. Men alle familier, der har bestilt EAT-måltider i denne uge, får deres penge tilbage hurtigst muligt.

Hvornår har I opdaget problemet?

»Der vil altid være fejl, når man tager et nyt it-system i brug, og de fejl er løbende blevet rettet. Vi lukkede op for levering af EAT-måltider i går, og i dag onsdag stod det klart, at der er et problem mellem bestillingssystemet og produktionssystemet,« siger Arne Bjerre Hårbo.

»Det, vi bliver ramt af lige nu, er en teknisk fejl i integrationen mellem et eksisterende produktionssystem, hvor køkkenet kan se hvilke råvarer, der skal leveres, og et nyt betalingssystem. Det er vores leverandør ved at kigge på. I mellemtiden har vi fundet en work around, så problemet er løst, så vi kan levere normalt fra på mandag.«

Det er virksomheden KMD, der står for den nye del af it-løsningen, oplyser han. Berlingske har bedt KMD om en kommentar, men virksomheden henviser til Københavns Kommune.

Hvem har lavet fejlen?

»Jeg kan ikke sige, hvem der har lavet fejlen, for det er en integration mellem et nyt system og et gammelt system, så der kan være flere involveret. Men det er leverandørerne, der står for fejlløsningen lige nu,« siger Arne Bjerre Hårbo.

Indtil de automatiske bestillingslister kommer op at køre, håndteres bestillingerne foreløbig manuelt.

Det betyder ifølge centerchefen, at eleverne igen fra mandag vil kunne få mad gennem EAT-ordningen.