Københavnske natbusser står til nedlæggelse, og flere busruter risikerer at blive afkortet

Der skal spares 40 millioner kroner på busområdet i Region Hovedstaden i løbet af 2017, hvilket betyder, at busdriften skal beskæres med en fjerdedel. I et udspil til besparelser foreslås det blandt andet at nedlægge alle regionale natbusser samt afkorte centrale ruter i København centrum.

»De Besparelser, som regionen har lagt op til, er helt uacceptable. I København investerer vi massivt i en bedre fremkommelighed for både busser, biler, metro og cykler. De her forringelser går derfor stik imod det, vi vil med den kollektive trafik i København,« lyder det fra Københavns overborgmester, Frank Jensen, som kommentar på Region Hovedstadens forslag om at nedlægge blandt andre de regionale natbusser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sara Gangsted
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der skal spares på den kollektive trafik i Region Hovedstaden - nærmere bestemt busdriften, som står til at blive reduceret med en fjerdedel i 2017.

Det kan blandt andet komme til at betyde afskaffelse af samtlige af de regionale natbusser - de busser, der i nattetimerne kører mellem byer i regionen - nedsat frekvens på en række linje S-busser samt afkortning af busrute 250S og 350S.

Spareforslaget kommer, efter at regionsrådet i starten af august besluttede at indføre et udgiftsloft for den kollektive transport på 500 millioner kroner. Da der samtidigt skal investeres i lokalbaner og stationer, og der er opstået uventede udgiftsstigninger, betyder det, at der i 2017 skal spares 40 millioner kroner på den offentlige transport.

Disse penge skal alle findes på busdriften, da kontrakterne med busselskabet Movia er dem, der er lettest at justere på, oplyser regionsmedlem Lars Gaardhøj (S).

»I juni er vi blevet oplyst om, at regning til netop busdriften meget sent, og vi kan ikke bare udvide den økonomi, vi har omkring den offentlige transport, derfor må vi nu finde en løsning,« siger han.

Op til fem millioner færre passagerer

Movia er derfor blevet bedt om at komme med et oplæg til, hvor besparelserne kan findes. Hvis forslagene gennemføres, vil det betyde et nedsat passagertal på lidt over fem millioner årligt.

Et forslag om, at bus 350S ikke længere skal køre hele vejen til Herlev, men i stedet vende i Husum, vil alene nedbringe passagertallet med to millioner, hvilket bekymrer borgmester i Herlev, Thomas Gyldal (S).

»350s er en meget vigtig rute. Som jeg ser det nu, er det et helt uacceptabelt forslag at fjerne 350s fra køreplanen i Herlev,« siger han.

Også en afskaffelse af de regionale natbusser vil få stor betydning både for dem, der benytter byens tilbud i nattetimerne, og dem, der skal til og fra nat- og morgenarbejde, mener relationschef i Horesta Christoffer Susé.

»Det får betydning for dem, der skal til og fra teater og restaurationer, og dem der arbejder skæve timer i serviceerhvervet. Alternativet er ikke til stede, idet der ikke er noget andet offentlig transport i de timer. Det vil klart give udfordringer,« siger han.

Fra 1. januar 2016 overgik linje S-busserne fra Københavns Kommune til at høre under Region Hovedstaden. Overborgmester Frank Jensen (S) mener derfor ikke, det er rimeligt, at regionen nu lægger op til at beskære netop disse linjer markant.

»De besparelser, som regionen har lagt op til, er helt uacceptable, hvilket jeg også i dag (tirsdag, red.) har gjort regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) opmærksom på i et brev,« siger han.

Det er medlemmer af Regionsrådet, der i sidste ende skal godkende forslaget om besparelser på et møde den 20. september, men allerede nu har Enhedslistens budgetordfører valgt at forlade forhandlingerne.

»Vi kan ikke stå inde for nedlæggelser, der kunne være undgået. Der var 140 millioner kroner at gøre godt med, men de er blevet prioriteret til andre områder som erhversstøttende foretagender og turistpleje. Det vil blive markant vanskeligere at komme på tværs af regionen, og det kan vi ikke være bekendt over for dem, der skal til og fra natarbejde,« siger Enhedslistens budgetordfører, Susanne Langer.

Der arbejdes i øjeblikket på at mindske besparelserne på den kollektive trafik med 11 millioner kroner. Penge, der ellers skulle være brugt til nye initiativer, fortæller Lars Gaardhøj. Eventuelle ændringer for busdriften vil træde i kraft i januar 2017.