Københavns Zoo om shitstorm: Det er vildt, når det står på

I 2014 stod Københavns Zoo midt i en mediestorm á la den, Odense Zoo står i torsdag, hvor haven vil dissekere en løve. Men stormen blæser hurtigt over igen, lyder beskeden fra hovedstaden.

Københavns Zoo var selv igennem en international shitstorm i forbindelse med aflivningen af giraffen Marius. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

9. februar 2014 åbnede Sami Widell en email-indbakke, der ville gøre de fleste forpustede.

1.400 ubesvarede mails ventede der kommunikationschefen hos Københavns Zoo, selv om det var en højhellig søndag. Årsagen var mellem tre og fire meter højt, plettet og med en karakteristisk lang hals.

For samme dag havde Københavns Zoologiske Have under stort postyr aflivet giraffen Marius trods indvendinger fra dyreretsaktivister verden over, der havde svært ved at begribe fornuften bag aflivningen, som tillige var åben for publikum.

Torsdag har dyreretsaktivister fra hele verden dirigeret vreden 160 kilometer i sydlig retning til Odense Zoo, der planlægger at dissekere en løve offentligt.

Den fynske zoo befinder sig i det, der på moderne dansk bliver kaldt »shitstorm«, og som dækker over det bombardement af utilfredse reaktioner, den udskældte modtager på sociale medier, email og telefon.

Og det er vildt, når det står på, fortæller Sami Widell 20 måneder efter, at han og de øvrige ansatte hos Københavns Zoo blev kastet for løverne.

»Vi havde nogle hektiske dage, hvor vi skulle forholde os til spørgsmål og vrede reaktioner på mails, telefonerne og de sociale medier. Det var massivt,« siger Sami Windell i dag.

Særligt de sociale medier medvirker til, at sagerne kan eksplodere i sådan grad, at mængden af reaktioner vokser med eksponentiel hastighed.

»De sociale medier engagerer rigtig mange mennesker på kort tid, og det kan virke uoverskueligt. Men det giver også mulighed for at få fortalt tingenes sammenhæng og spredt det budskab hurtigt. Det er mit indtryk, at efterhånden som vi fik fortalt baggrunden, så var der flere, der forstod det,« siger Sami Windell.

Han fortæller samtidig, at det bestemt ikke var alle henvendelser, der bestod af rasende udbrud skrevet med store versaler.

»Der var mange, der henvendte sig med en simpel undren, og som var uforstående over for vores beslutning, og som havde behov for en forklaring, hvilket vi så gav dem,« siger kommunikationschefen.

»Men der er selvfølgelig også en gruppe, der reagerer meget følelsesladet, og som ikke virkede interesseret i en forklaring, men snarere syntes at have behov for at få afløb for deres frustration,« fortæller Sami Windell.

I alt løb der er et sted mellem 17.000 og 18.000 mails ind hos Københavns Zoo, ligesom havens Facebook-side og telefoner ligeledes var under stort pres i de hektiske dage. Men lige så hurtigt som tingene accelererede, lige så hurtigt gik sagen i sig selv igen.

»Det dør jo ud efter nogle dage, og efter en uge var det værste overstået. I dag får vi meget få henvendelser om det, så stormen blæser jo ret hurtigt af,« siger Sami Windell.

Den store PR-krise har ikke indvirket på Københavns Zoologiske Have, der i øvrigt heller ikke har ændret på retningslinjerne for, hvordan og hvornår dyr aflives.

»Men vi er mere opmærksomme på konsekvenserne nu og muligheden for, at en sag kan blive stor. Jeg tror ikke, der var nogen, der havde forventet omfanget dengang,« siger Sami Windell.