Københavns Zoo »kæmper« – nu beder de om din hjælp

Coronakrisen har sat sit præg på Zoologisk Have, der mærker de økonomiske konsekvenser af lavere besøgstal og højere udgifter. Nu beder de om borgernes hjælp.

Det er ikke første gang, at Københavns Zoo føler sig nødsaget til at bede danskerne om hjælp. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Går du og spekulerer over, hvad du skal få sommerferien til at gå med, kan svaret måske findes i Københavns Zoologiske Have.

Den ellers populære have søger nu – gennem en avisannonce – hjælp hos velmenende danskere, der frivilligt og ulønnet vil hjælpe med at få Zoo på benene igen.

Det skriver TV 2 Lorry.

Som følge af coronakrisen har Zoo haft 30 procent færre besøgende end før, og samtidig har reglen om coronapas været skyld i »en opadgående spiral i udgifter«, fordi Zoo har været nødsaget til at ansætte folk til at tjekke gæsternes coronaoplysninger.

Derfor søger de nu frivillige, som først og fremmest skal være med til at tjekke gæsternes coronapas.

»Vores kolleger i branchen har god erfaring med frivillige, og da vi har kæmpet med at drive forretningen under de mange restriktioner, er det nu også et værktøj, vi vil afprøve,« siger administrerende direktør i Zoo, Jørgen Nielsen, til TV 2 Lorry og tilføjer, at »man på sigt vil se på, hvordan indretningen med frivillige skal fungere«.

Livet »kan ikke pauses«

Det er ikke første gang, at Københavns Zoo rækker ud efter hjælp hos landets borgere.

Tidligere i juni indrykkede haven en helsides annonce i Politiken – på det tidspunkt var Københavns Zoo »presset helt i bund«.

»Det kan godt være, man ikke så tit er ude at se Zoologisk Have i sådan en helsides annonce, ligesom organisationer som for eksempel Kræftens Bekæmpelse. Men det er vores måde at hejse et lille flag på. Og det er vores måde at spørge befolkningen, om de mon kan undvære en 20er. Det tager vi gerne imod,« sagde Jørgen Nielsen til Berlingske i den forbindelse.

Dengang var der dog tale om et økonomisk nødråb – annoncen henviste nemlig til Københavns Zoos MobilePay med ordene:

»Det liv, der leves i ZOO, kan ikke sættes på pause. Løven bliver stadig sulten, isbjørnens vand skal stadig renses, og pingvinen skal stadig vaccineres.«