Københavns Rådhus i kontant opfordring til borgerne: Det er tid til at svinge dankortet

Københavns Kommune kommer nu med en opfordring til alle københavnere, når flere butikker åbner mandag. Det er nu, at dankortet skal op af lommen, lyder budskabet i en ny kampagne. Der er imidlertid ikke tale om en løftet pegefinger, siger beskæftigelsesborgmesteren.

 
Coronavirussen spreder sig i Danmark. Få overblikket her. Redigering: Mathilde Oda Jørgensen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Fra på mandag åbner en masse butikker dørene i København som led i anden fase af genåbningen. Det glæder mange københavnere sig uden tvivl til.

Men københavnerne skal huske ikke bare at glæde sig over, at de nu går forbi åbne døre i byens butikker. Nu er det også tid til at hive pengepungen frem.

Sådan lyder opfordringen fra Københavns Rådhus, som i en kampagne vil få borgerne til at punge ud for at holde hånden under de nødstedte virksomheder.

»Det er dejligt at glæde sig over genåbningen, men hvis man ikke går ind og støtter de forskellige forretninger, er det ikke sikkert, at de overlever,« siger Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Kampagnen vil bestå af 145 plakater, der fra søndag sættes op over hele København, samt et fremstød på sociale medier under hashtagget #kbhhandler.

Shoppeopfordringen er udarbejdet på baggrund af bekymrede meldinger fra virksomheder og erhvervsorganisationer, som er bange for, at de efter genåbningen ikke kan komme op i samme omdrejninger som før, fortæller Cecilia Lonning-Skovgaard.

Situationen er alvorlig for mange virksomheder, men der er ikke tale om en løftet pegefinger, siger hun.

»Det er en glad og positiv påmindelse om, at det er nu, vi skal stå sammen, og at vi skal huske at bruge penge og støtte det lokale erhvervsliv, så vi sikrer, at det København, som vi alle har gået og savnet så grusomt de sidste to en halv måned, også er der, når vi er helt igennem den her krise.«

Hvor man går hen og handler i lokalsamfundet, kan stort set være ligegyldigt, siger borgmesteren, så længe københavnerne kommer til lommerne.

»Det kan være alt fra at købe kaffe nede i den lokale kaffebiks til at gå i tøjbutikken eller at bestille teaterbilletter og biografbilletter. Det kan være at ringe til håndværkeren for at få dem til at fikse et køkken, som alligevel skulle have været fikset for længe siden,« siger hun.

Danskerne vil passe på pengene

En forbrugerundersøgelse fra april foretaget af konsulentvirksomheden McKinsey viser, at mindre end en femtedel af danske forbrugere fastholder et optimistisk syn på den nære fremtid og tror på, at samfundsøkonomien kommer sig hurtigt oven på krisen. 23 procent af befolkningen svarer, at de bliver nødt til at passe på, hvordan de bruger deres penge på grund af samfunds- og privatøkonomien.

Undersøgelser har vist, at folk regner med at spare på en masse ting under krisen, så tror du, at folk mangler at blive opmærksomme på, at de skal bruge penge?

»Det er jo for at komme bekymringen om usikkerheden i forkøbet. Man skal have den største respekt for, at folk kan være bekymrede for, hvad der sker med deres jobsituation, og om de kan komme på sommerferie og så videre. Der er masser af grunde til at forstå, hvis folk lige ser tiden an. Vi vil bare gerne sende et budskab om, at nu åbner butikkerne, og at vi så også skal bruge nogle penge,« siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Kommer opfordringen til at rumme anbefalinger om afstand og hygiejne, hvis folk nu stormer ud for at købe ind som følge af kampagnen?

»Vi tænker, at det har været vigtigt at komme ud med et glad og konstruktivt budskab. Vi har haft to måneder med løftede pegefingre og formaninger om afstand og håndhygiejne, og alle de gode råd har københavnerne fanget for længst.«

Erhvervslivet har lidt i et stykke tid nu, kunne I ikke have kommet med en opfordring til for eksempel at købe gavekort tidligere?

»Det er rigtigt, men jeg synes, at timingen er perfekt. Det er netop på mandag, at cafeerne og restauranterne må slå dørene op. Det er helt konkret noget, man ikke kunne søndag, men som man nu kan mandag.«