Københavns Metrobyggeri: Alle tunneller er klar

Lars Løkke og Frank Jensen var til stede, da det sidste skærehoved blev løftet op fra Københavns undergrund. Det markerer afslutningen på tunnelarbejdet under byen.

Mandag d. 20. februar 2017 fejrede metrobyggeriet, at tunnelboremaskinernes arbejde er færdigt på såvel Cityringen som Nordhavnsafgreningen. I den anledning kom både overborgmester Frank Jensen og Statsminister Lars Løkke Rasmussen på besøg på byggepladsen ved Hovedbanegården. Her holder statsministeren tale, inden det sidste borehoved blev løftet op fra undergrunden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

»Bent, er du klar?« spørger statsminister Lars Løkke(V) ind i sin Walkie-talkie.

Et bekræftende svar runger nede i dybet. Det tonstunge skærehoved »Tria« kan begynde sin opstigning.

20 meter under jorden er det sidste af de fire skærehoveder, der har gennemboret den københavnske undergrund klar til at blive hejst op. Cityringen er ikke klar til at blive åbnet endnu, selv om tunnellen er boret færdigt. Men det er tæt på og både statsministeren og Københavns overborgmester Frank Jensen er med til at markere milepælen.

»Det er en stor dag. Det er ikke helt afslutningen på byggeriet, men det er begyndelsen på afslutningen,« siger Københavns overborgmester Frank Jensen(V) til Berlingske.

Lys for enden af tunnellen

For knap 15 år siden begyndte arbejdet med at planlægge Cityringen. Siden har fulgt årtiers støjgener for Københavns indbyggere. Med borearbejdets afslutning vil støjniveauet være aftagende.

»Rigtig meget af den støj som naboerne har lagt familie og ryg til, er ved at være slut. Der vil selvfølgelig fortsat være støj knyttet til at lave overfladen, men det er helt andre dimensioner end den periode, hvor man bankede pæle ned i undergrunden,« siger Frank Jensen(V).

Det støjer ikke kun oppe på jorden. Hernede i dybet giver alle lyde genklang. Lars Løkkes ord runger, mens han holder sin tale.

»Nu kan vi markere, at der er lys for enden af tunnellen. Når Cityringen er færdig i 2019 vil det være til stor glæde for københavnerne, men også for dem andre steder fra, der får hurtigere adgang fra hovedbanegården til hele byen,« siger han.

Det er en festdag. Tunnelborebisserne giver hinanden high-fives og klap på skulderen og slentrer smilende rundt, mens det store, runde skærehoved hænger i luften over dem.

»Vi er færdige med at bore tunneller i Cityringen. Det er kæmpestort. Det er forholdvist stor udstyr vi har, og det skal fjernes, så vi kan gøre stationerne færdige, få arkitekterne ind, så de kan lave deres finish. Vi har en del arbejde igen, men for os som arbejder med tunnellerne er det en kæmpestor milepæl,« siger tunnelprojektchef hos Metroselskabet, Simon Taylor.

Begyndelsen på afslutningen

Om to år og fire måneder skal Cityringen efter planen åbnes. Først skal der lægges skinner, skabes kontrolrum og testes tog. Men med dagens ophejsning af det sidste skærehoved er vi kommet et skridt nærmere. Inden længe tager arkitekterne over og til sidst vil der kun være et par folk hernede til at lukke og slukke.

»Det bliver fantastisk for København og københaverne. På samme måde som Storebæltsbroen ændrede danskernes opfattelse af afstande på tværs af landet, vil det her ændre folks opfattelse af afstandene i hovedstaden. Det at komme fra brokvartererne til indre by, til Frederiksberg og til Rådhuspladsen bliver helt anderledes,« siger Frank Jensen(V).

Pressefotograferne skyder løs mens det sølvgrå betonskærehoved bevæger sig op igennem dybet, op mod lyset og ud i virkeligheden.

Begyndelsen på afslutningen af årtiers metrobyggeri blev fejret i dag.