Københavns Kommune vil have egen voldspolitik

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation vil med et nyt regelsæt tvinge skoler og institutioner til at straffe vold og trusler hårdt.

Det kommer til at koste dyrt både at begå vold og true med vold på skoler og i institutioner under Københavns Kommune. Fold sammen
Læs mere

»Jeg smadrer dig! Jeg ved, hvor du bor.« Det kommer til at koste dyrt både at begå vold og true med vold på skoler og i institutioner under Københavns Kommune. Et flertal i Borgerrepræsentationen vil lave nye regler, hvor hammeren falder prompte ved vold og trusler om vold.

»Vi må erkende, at vold og trusler er et stort problem, og at problemet ikke bliver mindre. Senest kom en række forældre med børn på Brønshøj Skole med nødråb om sanktioner på grund af vold og forråelse i skolegården. Det er vigtigt. at der gribes hårdt ind over for den slags,« siger Socialdemokraternes børne- og ungdomsordfører på Københavns Rådhus, Jan Andreasen.

Forslaget om de nye regler skal diskuteres på et udvalgsmøde i næste uge. Jan Andreasen foreslår, at vold eller trusler i første omgang skal betyde advarsel, derefter en uges hjemsendelse og til sidst bortvisning. De endelige regler skal diskuteres blandt partierne.

Københavns eget forslag om en voldspolitik kommer i forbindelse med, at undervisningsminister Bertel Haarder (V) har krævet mere disciplin i folkeskolen, og at skolerne skal have bedre redskaber til at tackle de urolige elever. I øjeblikket arbejder Undervisningsministeriet på en revidering af vejledningen fra 1995 om god ro og orden i folkeskolen.

Den hidtidige vejledning er efter Socialdemokraternes ikke konsekvent nok.

Hveranden oplever vold
Berlingske Tidende kunne for nylig afsløre, at omkring halvdelen af lærere i København har oplevet at blive slået eller truet på arbejdet. På to år er antallet af anmeldte fysiske og psykiske arbejdsskader på skolerne steget med 57 procent, viser et personaleregnskab fra Københavns Kommune.

»Det viser jo blandt andet, at den eksisterende vejledning ikke bliver brugt. Der er behov for mere synlighed og konsekvens,« siger Jan Andreasen.

Både Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti støtter nye regler.

»Det er nødvendigt med regler og konsekvens. De fleste skoler har jo regler for ro og orden på skolerne. Problemet er, at der ikke er regler for, hvad der sker, hvis man bryder reglerne,« siger Venstres leder i København, kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev.

Skoleledere positive
Også skolelederne er generelt positive over for et regelsæt mod vold og trusler. Skoleleder på de sammenlagte skoler, Enghave Plads Skole og Matthæusgades Skole på Vesterbro, Hanne Reppien, mener, at reglerne vil være et godt værktøj for skolerne.

»Der er situationer, hvor der er brug for klare retningslinjer,« siger hun.

Skoleleder på Klostervængets Skole, Karen-Margrethe Grønlund byder også et regelsæt velkommen.

»Problemerne med vold og trusler understreger jo, at behovet er der,« siger hun til Berlingske Tidende.

På Brønshøj Skole er skoleleder Jørgen Andersen mere skeptisk. Han mener, at regler kan sætte fokus på et stort problem.

»Men regler kan ikke stå alene. Ved tungere sager skal der mere til som for eksempel socialpædagogiske tiltag,« siger han.

Overdramatisering
Formand for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg, er derimod bekymret for en central voldspolitik fra Rådhuset.

»Man skal passe på med at overdramatisere. Jeg tror ikke på nultolerance, når man har med mennesker at gøre. Der skal være plads til bommerter blandt børn og unge,« siger han.

Han ser hellere, at skolerne hver især får en voldspolitik.

»På den måde kan ledelsen bedre tage vare på de ansatte, og de ansatte kan tage vare på hinanden,« siger Jan Trojaborg. Forældrenes repræsentant, formand for Skole og Samfund, Thomas Damkjær Petersen mener ikke, det nytter at gribe hårdere ind overfor vold og trusler.

»Jeg tror på dialog og samarbejde i stedet for. Jeg synes hellere, der skulle være regler for et godt skole-hjem samarbejde allerede fra børnehaveklassen. Det handler om at kende spillereglerne fra begyndelsen,« siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra undervisningsminister Bertel Haarder (V).