Københavns kommune var advaret om plejeskandale

Allerede for tre år siden viste en sag om en afdød, at man ikke kunne stole på plejepersonalets tidsregistrering.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavns kommune har i tre år været klar over, at der er problemer med troværdigheden i registreringen af hjemmeplejens besøg.

Det viser en sag, som DR har fået indsigt i.

Sagen opstod efter et dødsfald, hvor de efterladte kunne konstatere, at plejepersonalets log over besøg hos den afdøde ikke kunne passe. Blandt andet stod der, at personalet havde besøgt den nu afdøde på datoer, hvor manden havde været hos sin familie på ferie.

I forbindelse med dødsfaldet fremførte de pårørende en række klagepunkter til Københavns Kommune - og her var troværdigheden af registreringer ved hjemmebesøg et af punkterne.

I referatet fra et møde mellem de pårørende til den afdøde og Københavns kommune fremgår det ifølge DR, at ældrechefen i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen erkender, at:

- Den nuværende registrering ikke er god nok, og at der har været en uensartet brug af registreringskoderne.

Det er en vigtig erkendelse, mener advokatfuldmægtig Christian Jensen, som tog sig af sagen for familien tilbage i 2007:

- Det var direkte indrømmelser. Der var en del fejl, og der var mange ting, som gjorde, at de registreringssystemer, som kommunen brugte, fremstod deciderende vildledende for, om man havde aflagt besøg eller ej i flere tilfælde, siger Christian Jensen til DR.

Som følge af sagen udarbejdede Sundheds- og Omsorgsforvaltningen dengang - for tre år siden - fælles retningslinjer for, hvordan medarbejdere skulle registrere deres besøg. Men de seneste dages afsløringer. Men som de seneste dages afsløringer viser, er der stadig store problemer. Og det skuffer de efterladte:

- Jeg bliver forarget, vred og ked af det. Det er jo lige præcis det, vi har været i gennem for tre år siden. Og den gang fik vi at vide, at vores sag havde medført, at nu blev der strammet op, siger Steen Nielsen, der svigersøn til den afdøde mand, til DR.

Københavns Kommune svarer, at hvis medarbejdere har så dårlig en moral, at de vil snyde for egen vindings skyld, så kan indskærpelser og retningslinjer alene ikke gardere borgerne mod snyd.