Københavnere skal vænne sig til mænd i gule veste: »Det er pisseirriterende«

Vejarbejdere graver i hovedstadens veje og fortove omkring 9.500 gange om året – og ifølge Københavns Kommune vil det være niveauet »de kommende ti år«.

Selv når fibernettet er komplet i København, og størstedelen af byen har fået energieffektiv fjernvarme – og selv når metrobyggeriets grønne afspærringer er forsvundet fra bybilledet – er der planlagt nok projekter til at holde mændene med det gule arbejdstøj beskæftiget i år fremover. Fold sammen
Læs mere

Rema 1000-supermarkedet på Frederikssundsvej er belejret af gravemaskiner. De flytter tirsdag eftermiddag rundt på en bunke med asfaltbrokker, mens kunderne kanter sig forbi med anstrengte blikke.

»Det er pisseirriterende, og især når man skal rundt med bil,« siger Pernille Mørk Larsen, sygeplejerske og på vej ud fra supermarkedet med en barnevogn om vejarbejdet i hovedstaden generelt.

Hendes kæreste, Michael Bendtsen, som studerer økonomi, supplerer: »Mest fordi man har en fornemmelse af, at det bare bliver ved.«

Og Rema 1000-kundens fornemmelse holder stik.

Hvert år udsteder Københavns Kommune omkring 9.500 gravetilladelser til vejarbejde, og ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen kan københavnerne forvente samme niveau ◄»i de kommende ti år«.

For tiden er det især etablering af hurtigt fiberinternet, omlægning af fjernvarme fra damp til varmt vand og en større genopretning af vejnettet, som »fylder meget i byen«, siger Steffen Rasmussen fra Center for Trafik og Byliv i Københavns Kommune.

Men selv når fibernettet er komplet, og størstedelen af byen har fået energieffektiv fjernvarme – og selv når metrobyggeriets grønne afspærringer er forsvundet fra bybilledet – er der planlagt nok projekter til at holde mændene med det gule arbejdstøj beskæftiget i år fremover.

»Man kan ikke undgå gener«

»Vi kan se, at der kommer en periode, hvor vi skal udføre en del klimatilpasningsprojekter, og det kommer også til at fylde. Der er også stadig steder i byen, hvor der er brug for at forbedre infrastrukturen for cyklerne,« siger Steffen Rasmussen, som understreger, at kommunen »gør, hvad vi kan« for at imødekomme erhvervslivet og mindske generne ved vejarbejdet.

»Man kan ikke undgå gener fra gravearbejder i en by som København med så mange aktiviteter. Men på den lange bane er ingen interesseret i at have en by, som ikke udvikler sig. Det er også min fornemmelse, uden at have tal for det, at vi ligger i den gode ende, hvad angår tilstanden af vores infrastruktur,« siger centerchefen og forklarer, at kommunen planlægger arbejdet, så det generer mindst muligt.

»Vejarbejde på store veje lægger vi eksempelvis i sommerperioden, og vi undgår tilladelser i Indre By omkring juletid,« siger Steffen Rasmussen.

Han henviser til, at det de seneste år er lykkedes kommunen at nedbringe antallet af såkaldte »genedage« på de mest trafikerede veje i byen med 14 procent fra 2014 til 2015, og at den tendens ser ud til at fortsætte i 2016. I samme periode er det også lykkedes kommunen at reducere den gennemsnitlige varighed for gravearbejde fra 26 dage til 22 dage.

Af samme årsag er der heller ingen sure miner hos bilejernes interesseorganisation over de mange vejarbejder i København.

»For år tilbage, da vi havde en anden teknik- og miljøborgmester, kom det frem, at kommunen havde et meget lille overblik over de gravetilladelser, der blev givet, og der blev også gravet uden tilladelser. Det er der blevet ændret på,« siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM:

»Selv om der er nærmest uendeligt meget vejarbejde i København, og selv om det er en daglig irritation for bilisterne, så kan vi her fra FDM kun kippe med flaget og sige, at det er vores opfattelse, at Københavns Kommune har taget det her alvorligt og arbejder metodisk med at mindske generne for bilister og andre trafikanter.«

Torben Lund Kudsk tilføjer, at rosen dog kun gælder kommunens administrative håndtering af de praktiske geneproblemer omkring vejarbejdet.

»Der er jo et politisk flertal i Borgerrepræsentationen, der gerne vil gøre det mindre attraktivt at køre i bil i København – det er ikke nogen hemmelighed. Morten Kabell (teknik- og miljøborgmester fra Enhedslisten, red.) har den her morsomme formulering om den nødvendige trafik, men det er jo så åbenbart noget, han afgør. På det punkt er vi stadig uenige.«

Raseri i hverdagen

FDM tager måske vejarbejderne med lethed, men i hverdagen kan gravemaskinerne tænde raseriet i ellers fredelige borgere. Det fortæller dansk-amerikanske Michael Pedersen, der for nylig er flyttet til Danmark fra Californien, netop fordi der er »masser af arbejde« for en vejarbejdsmand.

Sammen med kollegerne Arpad Szabo og Cosmin Ianchi er han ved at lægge mere energieffektiv og dermed »klimavenlig« fjernvarme midt i København. Deres arbejdssjak har lagt beslag på halvdelen af Bredgade, som er blevet så smal, at der kun er plads til biler i et enkelt spor, mens cyklister og fodgængere må deles om den resterende plads.

»Det ser vi ind imellem, at folk kommer op at skændes over, når vi går hernede. Vi havde også på et tidspunkt en ældre mand, som hver aften kom ned og råbte ad os, fordi vi larmede en del, men vi passer jo bare vores arbejde, så hvad skal vi gøre?« siger Michael Pedersen med tyk amerikansk accent og understreger, at de fleste heldigvis har mere forståelse.

Det samme gælder de handelsdrivende i det centrale København. I handelsstandsforeningen KBH K – Commerce & Culture kalder talsperson Maria Auchenberg graveriet for »et nødvendigt onde«.

»Det er en udfording med vejarbejdet, men det signalerer samtidig, at København er en levende by i udvikling. Det vidner om, at kommunen investerer i byen, og der skal ikke herske nogen tvivl om, at de erhvervsdrivende er utroligt glade for det,« siger hun og tilføjer, at der stadig er »plads til forbedringer«.

Maria Auchenberg peger på, at det trods kommunens fokus på netop information og koordinering ikke altid forløber gnidningsfrit.

»Og så kan man sige, at det skal gøre ondt, før det gør godt, men det er vigtigt, når der bliver givet en start- og slutdato på et stykke vejarbejde, at den så bliver overholdt. For det kan være ødelæggende for en forretning, hvis arbejdet bliver forsinket,« siger Maria Auchenberg.

Hun roser af samme grund kommunen for fra 1. juli at have indført en bødeordning for at sikre, at tidsplanerne bliver overholdt:

»Det er vi rigtigt glade for. Vi håber, det kan reducere generne.«

Gæsterne gider ikke sidde udenfor i larmen

Og gener er der nok af, hvis man har en café, restaurant eller bar med servering ud til en vej fyldt med gravemaskiner og støv.

Lægger man eksempelvis en hånd på bardisken på Nanok Bodega i Valby, kan man ligefrem mærke rystelserne. Med mellemrum overdøver larmen også al samtale i den snart 100 år gamle beværtning. Gennem et vindue kan man se gravemaskinerne på Valby Langgade.

»Det kan mærkes på omsætningen, det kan det. Normalt har vi en masse folk til at sidde udenfor, så snart solen skinner en lille smule, men vi får ikke mange gæster her i dagtimerne, mens de arbejder. De gider ikke sidde i den larm,« siger barejer Nasser Wahab og nikker henimod de tomme caféstole på terrassen udenfor.

Det omfattende vejarbejde i Valby, hvor kommunen har sat gang i en genopretning af fortove, cykelstier og vejbelægning, har efterhånden stået på i tre uger. Men at dømme efter hullerne i vejen bliver det ved et godt stykke tid endnu.

Alligevel klager Nasser Wahab ikke.

»Vi ved, at det bliver bedre for os i fremtiden, og man kan ikke få det hele. Fremskridt larmer, og det er irriterende, men sådan er det. Vi er glade for, at de gør det, og jeg håber, det bliver flot, så folk vil komme her og hygge sig udenfor med en øl. Det er derfor, vi ikke klager,« siger barejeren.