København kæmper imod flere biler

Udbygget metro og flere borgere på cyklen skal forhindre, at biltrafikken stiger med 20 til 30 pct. i de næste 15 år.

Der skal være færre biler i København, fremgår det af en grøn plan fra Københavns Kommune. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mikkel Møller Jørgensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et stigende antal københavnere samt pendlere med job i hovedstaden skal i fremtiden benytte kollektiv trafik eller cykel frem for bilen. Det er ambitionen i en kommunal plan for grøn trafik. Metroen skal udbygges med tre nye linjer, der skal laves en plan for letbaner uden for bymidten, og derudover skal der etableres cykelruter, hvor de to-hjulede er i fred for biltrafik.

Og for at understøtte ønsket om, at København skal være en grøn og CO2-neutral by i 2025, er der indført en hastighedsbegrænsning på 40 km/t i flere boligområder.

»Vi prøver hele tiden at tænke på, hvad det er for en by, vi gerne vil have, og hvordan vi kan understøtte et byliv, hvor folk også kan leve uafhængigt af en bil. Det er ikke ensbetydende med, at de ikke må have en bil, men at vi ønsker at skabe attraktive alternativer til bilen, for vi har jo frit valg,« siger Anne Skovbro, som er direktør for planlægning og udvikling i Københavns Økonomiforvaltning.

Uden indgreb vil biltrafikken tage til

Blandt de 175.000 mennesker, der kommer til København for at arbejde hver morgen, og de 110.000 københavnere, som arbejder uden for byen, benytter 60 pct. en bil. Derimod benytter en stor andel af københavnerne cykel eller gå-ben, når de skal rundt inde i byen.

Og ifølge prognoserne vil biltrafikken stige med 20 til 30 pct. i de kommende 15 år, hvis ikke der gribes ind. Baggrunden er, at der i samme periode kommer 100.000 flere københavnere.

Ifølge professor i geografi ved Københavns Universitet Christian Wichmann Matthiessen vil en udbygning af metroen være med til at favorisere en fortætning af storbyen til gavn for miljøet. Jo mere koncentreret en by er, jo mindre bliver behovet for at pendle lange ture i bil til skade for CO2-udslippet.

»I dag diskuterer man ofte en fortætning af byen. Og metroen er et godt eksempel på sådan en fortætningsmaskine, fordi man typisk investerer i byudvikling dér, hvor der er den bedste infrastruktur. Enhver spredning af byen betyder omvendt mere individuel trafik og mindre kollektiv trafik. F.eks. har alle de virksomheder, vi har set flytte ud fra den indre del af byen, ændret trafikmønstret for deres ansatte fra kollektiv til individuel trafik,« siger Christian Wichmann Matthiessen.

Hvis der kommer en rød regering efter folketingsvalget, får Københavns Kommune opfyldt ønsket om en betalingsring, hvor bilister skal betale bompenge. Ifølge en rapport, som 16 hovedstadskommuner har udgivet, ventes en betalingsring at reducere biltrafikken i storbyen med 23 pct.