København giver taxiselskaber en gulerod: Nu skal taxier være grønne

Det skal være attraktivt for taxierne i København at blive mere miljøvenlige. Kommunen igangsætter nu tiltag for at motivere selskaberne til at sende flere elbiler på gaden.

En politisk flertal på Københavns Rådhus vil reservere særlige holdepladser til el- og brintdrevne taxier. Håbet er, at flere taxiselskaber benytter sig af de grønne taxier fremfor taxier, der kører på diesel eller benzin. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

De københavnske taxier får et puf, så det bliver mere attraktivt for taxiselskaberne i kommunen at tænke grønt. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Ifølge Københavns Kommune er der mulighed for at spare 30.000-50.000 ton CO2 årligt, hvis alle taxier i hovedstadsområdet omstilles til grønne taxier, der kører på brint eller el.

Et politisk flertal i København har derfor nu besluttet at reservere 50 taxiholdepladser til brint- og eldrevne taxier, som ifølge Enhedslistens teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, vil gøre det mere attraktivt for selskaberne at omstille sig til grønne taxier.

»Hvis man kan få gjort taxierne grønne i København, vil det have en reel effekt på CO2-aftrykket. Derfor støtter jeg selvfølgelig tiltag, der belønner de grønne taxier og kan motivere flere udbydere til at omstille til grøn drift,« siger Ninna Hedeager Olsen i pressemeddelelsen.

Regeringen har et krav om, at alle taxier fra 2025 skal være nulemissionstaxier. I oktober 2019 meddelte transportminister Benny Engelbrecht (S) imidlertid, at han vil se på, om det er muligt at fremrykke det krav.

Tanken om at fremrykke kravet opstod, da der ved seneste ansøgningsrunde om bevillinger var dobbelt så mange ansøgninger om at køre med nulemissionstaxier, som der var ansøgninger til at køre med benzin- og dieseltaxier.

Et bredt flertal af partier indgik i 2019 en aftale om, at op til 300 el- eller brintbiler får garanti for en universaltilladelse efter taxiloven.

De særlige taxipladser i København vil blive placeret centrale steder. Eksempelvis ved Hovedbanegården, skriver kommunen i pressemeddelelsen.

»Hver gang en taxi bliver omstillet til grøn drift, slipper vi for en stor mængde CO2. Indsatsen er derfor vigtig for københavnernes luftkvalitet for at reducere klimaaftrykket og for at nå Københavns klimaambitioner om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad. Vi er nødt til at skrue på alle de grønne knapper, vi overhovedet kan, og det her er en af dem,« siger Ninna Hedeager Olsen.