København flyder med 25.000 »døde« cykler

Der skal igen, igen ryddes op i de 25.000 herreløse cykler i København. Samtidig skal et nyt projekt finde forklaringen på, hvorfor cyklerne overhovedet ender op i det fælles byrum.

Der er for mange cykler i København, der optager plads uden at være i brug. Derfor rydder Københavns Kommune op - igen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Har du problemer med at finde et sted at parkere cyklen i hovedstaden? Det er slet ikke så underligt, for der er 25.000 cykler i København, der står og optager plads uden at være i brug.

Det estimerer Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning, der nu igen rydder op i de efterladte cykler ved at klistre tape om byens mange cykeldæk med ordlyden »vi rydder op i cyklerne – fjern tapen, hvis du bruger din cykel«. Alene i 2016 regner kommunen med at fjerne 8.000 cykler, der ikke længere er i brug, men som fylder i bybilledet og optager parkeringsstativer.

De såkaldte »døde cykler« er et tilbagevendende problem, og de seneste år har Københavns Kommune hvert år brugt mandetimer på at opmærke omkring 23.000 cykler og efterfølgende fjerne i omegnen af 7.000 tohjulede. En opgave der koster kommunen to millioner kroner.

»København har de senere år investeret mange penge i nye og bredere cykelstier, og det har fået flere til at tage cyklen. Men vi har ikke været gode nok til at sørge for bedre cykelparkering til de mange nye cyklister. Derfor bliver cykelparkeringen ofte kaotisk navnlig i Indre By og ved stationerne, hvor vi mangler god cykelparkering. Hvis vi kan nedbringe antallet af efterladte cykler, kan der blive bedre plads til de cykler, der er i brug,« siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell i et skriftligt svar til Berlingske.

Erfaringen har imidlertid været, at lige så snart de efterladte cykler er væk, kommer nye herreløse cykler til, og pengepuljen har således kun rakt til at holde problemet nede, men ikke til at løse det.

Derfor har Københavns Kommune afsat 2,7 millioner kroner ekstra og igangsat projekt KBH Cykelhåndtering, der skal identificere og fjerne endnu flere forladte cykler i København og samtidig finde svaret på, hvorfor så mange cykler ender op i det fælles byrum.

   

»Vi har i dag meget lidt viden om, hvorfor der står så mange efterladte cykler i København. Det er noget af det, vi gerne vil have mere viden om med det her projekt. Mange af cyklerne er formentlig stjålet og efterladt af cykeltyven. Andre kan have fået lov til at stå, hvis cyklen er gået i stykker, og man alligevel har besluttet sig for at købe en ny,« siger Morten Kabell, der mener, at en løsning kan være at gøre det lettere for københavnerne at skille sig af med den gamle tohjulede.

»For at nedbringe antallet af cykler, der bliver efterladt rundt om i byen, vil vi se på, om det skal være nemmere for københavnerne at aflevere deres udtjente cykler, ligesom vi vil se på, om vi kan genforene flere stjålne cykler med ejermanden ved at tjekke stelnumrene,« siger han.

Også i Frederiksberg Kommune optager herreløse cykler meget plads, og kommunen har netop afsluttet den store årlige oprydning. Tallene er endnu ikke klar, men typisk opmærker kommunen 10.000 cykler og indsamler i omegnen af 1.250 cykler hvert år.

»Og det bruger vi omkring 670.000 kroner på,« siger Susanne Viuf, chef for Byliv og Drift i kommunen. Hun har ligesom Københavns Kommune ikke et bud på, hvorfor cyklerne ender i det fælles byrum.

Det seneste Cykelregnskab fra 2014 viser, at to ud af tre cyklister i København er utilfredse med byens cykelparkeringsforhold, og ved Nørreport Stations cykelparkering er der også flere cykler, der stadig har skriggul tape om hjulet og derfor optager plads, selvom de ikke længere triller.
Om 30 dage vender Teknik- og Miljøforvaltningen tilbage og fragter de cykler, der vurderes at have en værdi over 500 kroner til Hittegodskontoret, mens de resterende køres til skrot.

63. pct. af personer med bopæl i Københavns Kommune cykler til og fra studie eller arbejdsplads, og størstedelen vælger cyklen, fordi det er den hurtigste transportform. Faktisk cykler københavnerne, hvad der svarer til 31 gange rundt om jorden dagligt, og tre ud af fire cyklister cykler hele året. Den mest trafikerede strækning er Nørrebrogade, og lige i hælene på den er Knippelsbro.