København får flere parkeringspladser - men hæver prisen for bestemte bilejere

Københavnere med beboerlicens får snart flere parkeringsmuligheder, men hvis bilen belaster miljøet, koster licensen ekstra. Samtidig bliver timetaksten for at parkere i København dyrere, og så skal Ydre Nørrebro, Ydre Østerbro og Valby nu også være parkeringszone.

Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavnske beboere skal ikke længere køre i cirkler i forsøget på at finde en ledig parkeringsplads, for fremover skal en beboerlicens give adgang til flere pladser.

Mandag den 5. december træder nye licenszoner i kraft i København som en del af Borgerrepræsentationens pakke med parkeringstiltag, der blev vedtaget med budgetaftalen for 2016.

Hensigten er, at det skal være lettere for Københavns beboere at finde en ledig parkeringsplads, og således bliver de nuværende 17 licenszoner lagt sammen til seks og på sigt ni zoner, så københavnere med en beboerlicens får et større område at parkere i og derfor øger chancen for at finde en ledig plads.

»Når man kommer hjem med sin bil i dag, kan man stå og se på et område, hvor der overhovedet ingen pladser er, mens der lige ovre på modsatte side eller bag hækken kan være to frie pladser, man ikke har licens til. Så ved at gøre områderne større, vil borgerne lettere kunne suse rundt og finde den plads, de har brug for,« siger Jes Øksnebjerg, centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen og kalder det »øget fleksibilitet«.

Til gengæld skal københavnere, besøgende og pendlere betale flere penge for at parkere uden en licens, og området man skal betale for at parkere i, bliver ligeledes geografisk større.

Dermed skal man længere væk fra byen for at finde gratis parkering, end tilfældet er i dag.

Konkret bliver den røde og dyreste betalingszone i Indre By ved årsskiftet udvidet til også at inkludere Nansensgadekvarteret, og pr. 1. marts 2017 etableres en ny gul betalingszone, som omfatter Ydre Østerbro, Ydre Nørrebro og Valby.

Det vil især få konsekvenser for pendlere, der kører til København i bil, og det er også meningen.

Københavns Kommune oplever nemlig, at pendlere i dag parkerer gratis nord for Jagtvej og tager offentlig transport videre ind i byen, og det er til gene for kvarterets beboere.

»En ny, stor gul zone, en større rød zone og hævede priser rundt omkring kommer til at betyde, at pendlere samlet set skal betale mere for at parkere i København. Det er ét af de midler, man kan bruge til at styre folks trafikvaner, og som politikerne har besluttet at tage i brug for at anspore personer, der ikke bor i København, til at tage toget, bussen eller metroen i stedet for bile,« siger Jes Øksnebjerg.

De nye parkeringstiltag betyder også nye priser for parkering, og det bliver mellem 1-4 kroner dyrere at parkere i timen i de forskellige betalingszoner end i dag. Samtidig skal københavnere med en beboerlicens fremover betale en pris, der er bestemt af den bil, de kører i.

Fra nytår vil det være bilens miljøbelastning, der afgør prisen for at parkere, og eksempelvis vil køretøjer i energiklasse A og B koste 730 kroner for en beboerlicens, ejere af el- eller brintbiler skal betale 100 kroner for en licens, mens ejere af en bil i energiklasse C, D, E, F og G skal betale 1.150 kroner.

I dag koster en beboerlicens 740 kroner, og prisen er fast uanset bilen, man kører i.

»Der kommer et stort prisspring fra den billigste til den dyreste beboerlicens, og det er simpelthen, fordi politikerne i Københavns Kommune ønsker så ren luft i byen som muligt. Samtidig er der et stort politisk ønske om at fremme miljøvenlig transport, så intentionen er, at priserne skal påvirke folk til at købe en miljørigtig bil,« siger Jes Øksnebjerg.