København er fyldt med biler: En ny plan skal lokke flere til at droppe privatbilen og bruge delebiler

Københavns Kommune kæmper med et stigende antal bilejere. Det går stik imod planen om at mindske CO2-udledning, trafikstøj og luftforurening, og derfor skal en række nye tiltag sikre, at det bliver lettere for københavnere at droppe egen bil.

Bybiler som GreenMobility og SHARE NOW satser på forbrugere, der bare gerne vil kunne finde den nærmeste bil via en app. De vokser hastigt i både København, Frederiksberg, Aarhus og andre europæiske storbyer, siger GreenMobilitys direktør, Thomas Heltborg Juul, til Politiken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

København er fyldt med biler, der bare står og tager plads op.

Hver tredje københavnerfamilie har en bil, og antallet af bilejere i hovedstaden er stigende.

Men sådan skal det ikke fortsætte, mener teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Ninna Hedeager Olsen (EL). Det stigende antal bilejere strider nemlig mod byens plan om at mindske luftforurening, trængsel, CO2-udledning, trafikstøj og ulykker, og det kræver derfor nye tiltag at holde antallet af bilejere i København nede.

Ninna Hedeager Olsen vil med en ny handlingsplan for Københavns Kommune sikre, at det bliver mere attraktivt for københavnere at vælge privatbilen fra og delebiler til, eksempelvis ved at kommunen laver et »fintmasket net« af delebiler, så der altid er en bil inden for en overskuelig radius, når man har brug for det. Generelt skal man ifølge Ninna Hedeager Olsen indrette byen, så det bliver let og trygt for Københavns beboere at skrotte egen bil.

»Vi kan for eksempel sikre sammenhængen mellem kollektiv transport, cykler og delebiler, og sørge for dedikerede parkeringspladser til delebilerne. Nogle tiltag kan kommunen gøre, andre kræver, at landspolitikere eller bygherrer giver grønt lys,« siger hun til Politiken.

Ninna Hedeager Olsen forventer at have en handlingsplan klar for København i maj.

Aarhus og Frederiksberg på vej med nye tiltag

På Frederiksberg er det 33 procent af familierne, der har en bil, i Aarhus gælder det 49 procent af familierne, og i begge kommuner arbejder man derfor også på at skabe bedre forhold for borgere, der vælger bilen fra.

Ligesom Københavns Kommune regner Aarhus også med at have en strategi for delebiler på plads i midten af maj, og i Frederiksberg Kommune har man som forsøg omdannet knap 30 parkeringspladser til delebils- og elbilspladser og to holdepladser til folk, der gerne vil køre sammen. Med forsøget vil man se, om borgerne i kvarteret tager el- og delebilerne til sig – eller om de blot vil fortsætte med at køre i egen bil.

Selvom der kommer flere bilejere i de store byer, er bybiler som GreenMobility og SHARE NOW allerede voksende i både København, Aarhus og Frederiksberg, og delebilssystemet GoMore, hvor biler kan lejes nabo til nabo over hele landet, har tusindvis af brugere.