København drukner i »døde« cykler

2,2 mio. kroner regner Københavns Kommune med at bruge i 2012 på afhentningen af såkaldte døde cykler. I gennemsnit står over hver sjette cykel ved hovedstadens metrostationer og samler støv.

Cykelkaos på Nørreport st. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pladsen er trang i cykelstativerne ved hovedstadens metro- og S-togstationer, veje og gader. Men pladsmanglen skyldes ikke kun det store antal pendlere, der cykler til og fra stationen eller arbejdet.

En stor del af hovedstadens cykler er nemlig såkaldte døde cykler. Det vil sige cykler, der af den eller anden grund er blevet efterladt og glemt. Sidste år fjernede Københavns Kommune 6-7.000 cykler, men allerede i september i år var 6.000 cykler blevet fjernet.

Ud over kommunen samler DSB og politiet også cykler ind, og sammenlagt indsamler de 16.000 cykler om året. Men det er kun toppen af cykelbjerget.

- Bygget på hvor mange cykler, der bliver købt, og hvor mange der bliver stjålet, så er vores forsigtige skøn, at der bliver efterladt omkring 40.000 cykler i København hvert år, siger Kira Thume, der er projektleder ved Center for Renhold i Københavns Kommune.

København har flere gange slået det ambitiøse mål op, at byen vil være verdens bedste cykelby. Det kræver gode muligheder for at parkere jernhesten, og derfor har Center for Renhold også fået tilført 700.000 kroner, så der i 2012 bliver brugt 2,2 mio. kroner på at fjerne de døde cykler.

Men ifølge Kira Thume er der stadig områder, hvor kommunen ville kunne fjerne flere cykler, og flere tilførte midler ville kunne realisere det.

Og der er nok at tage af, for kommunens egne undersøgelser viser, at 10-12 procent af de cykler, der er parkeret i boligkvarterer, er efterladte. Det samme gælder for 16 procent af cyklerne ved metrostationerne.

Cyklerne bliver fjernet ved, at kommunen sætter et gult bånd på den med besked om, at cyklen vil blive fjernet, hvis ikke man når at tage båndet af. Efter en rum tid vender kommunen så tilbage og tager alle de cykler med sig, der stadig har det gule bånd. Nogle af cyklerne ryger til skrot, mens dem, der kan sælges, bliver solgt ved auktion.