Klip til S-toget på vintertid et døgn for tidligt

Klipper du til S-toget i dag, udløber din billet reelt samtidig med, at du stempler. S-togstationer er gået på vintertid et døgn før tid.

Dagens rejsende behøver dog ikke at gå i panik, når de opdager, at billetten er en time for gammel. Hos DSB er man opmærksomme på, at automaterne er lidt for tidligt på den. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jacob Schou Nielsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når klokken slår tre i nat, skal vi stille uret en time tilbage. Vintertiden - eller normaltid - indtræder nemlig i nat, og dermed kan de fleste af os sove en time længere søndag morgen uden at få dårlig samvittighed. Det lader dog til, at DSB allerede har taget forskud på glæderne. De gule automater, som man bruger til at stemple sit klippekort på S-togsstationer i hovedstadsområdet, er nemlig allerede gået på vintertid.

Dermed får rejsende i hovedstaden tilsyneladende ualmindeligt travlt på dagens rejser, da de reelt mister en times gyldighed på deres billetter. Rejser man i to zoner, er det rigtig slemt. Et klip på et to-zoners klippekort gælder kun i en time, og dermed udløber rejsehjemmelen reelt samtidig med, at man stempler sin billet. Og selvom de fleste automater giver den rejsende et ekstra kvarters gyldighed på et klip, er det nok noget nær umuligt at komme fra DR-byen til Stefansgade i det tidsrum.

Dagens rejsende behøver dog ikke at gå i panik, når de opdager, at billetten er en time for gammel. Hos DSB er man nemlig opmærksomme på, at automaterne er lidt for tidligt på den.

- Vi har allerede stillet de gule billetautomater frem til vintertid. Vi har været lidt for hurtigt ude her. I forhold til kunderne kommer der ingen problemer på den konto. Alle vores S-togsrevisorer er orienteret, og de skal nok sikre at kunderne får den gode rejseoplevelse, og at de ikke får udskrevet nogle afgifter på den her konto, oplyser Jannik Preisler, som er pressevagt hos DSB.

- Alle andre trafikselskaber er orienteret om sagen, og det samme er vores kundecenter, så der skulle ikke opstå problemer. Vi er bare lidt forud for udviklingen, fortsætter Jannik Preisler. Han forklarer, at automaterne sandsynligvis er blevet stillet frem i går eftermiddags, fordi S-togsteknikerne ikke har bemanding til at gøre det i løbet af weekenden.

Betegnelsen ”vintertid” er faktisk kun et sprogligt fænomen. I virkeligheden er ”vintertid” den normale tid, og det er derimod sommertiden, som er et specielt fænomen. I foråret stiller vi således uret en time frem for at udnytte dagslyset og herigennem angiveligt spare energi. I vinterhalvåret stiller vi tiden tilbage til ”normaltid”. Normalt løber sommertiden fra den sidste søndag i marts til den sidste søndag i oktober.

Sommertid blev oprindeligt foreslået af den amerikanske revolutionshelt Benjamin Franklin i 1784, men konceptet blev først anvendt omkring starten af 1900-tallet. I Danmark har vi indført og afskaffet sommertid flere gange – Første gang i 1916, fra 1940 til 1942 efter de tyske besættelsestroppers ønske, og den nuværende sommertid, som vi har haft siden 1980.