Klassiske musikere på doping

Presset på landets klassiske musikere i bl.a. DRs Radio-symfoniorkester er så stort, at mange er begyndt at dope sig med hjertemedicin. En af landets bedste fløjtenister taler nu ud om det tabubelagte misbrug.

Klassiske musikere på doping - 1
Ulla Miilmann tager antidepressiva for at kunne fungere i Radiosymfoniorkestret.<br>Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere

Doping har i det skjulte udviklet sig til et udbredt fænomen blandt Danmarks bedste klassiske musikere.

I årevis har doping udelukkende været sat i forbindelse med sportens verden, men af frygt for ikke at slå til er hjertemedicin - betablokkere - gennem de seneste år blevet et populært middel blandt klassiske musikere. Medicinen er beregnet til at sænke pulsen og blodtrykket hos hjertepatienter. Men musikere tager pillerne forud for koncerter, fordi de virker nervøsitetsdæmpende og derfor også kan fjerne rystelser i hænderne.

»Man ved, man har en stor solo - og så tager man lige en af de røde eller lyseblå. Bare for at være på den sikre side. Og dét gælder vist i alle instrumentgrupper. For eksempel er strygerne meget bange for deres bue. At den skal ryste. Eller at de skal komme til at tabe den,« siger Ulla Miilmann, et af Danmarks største talenter på fløjte og medlem af DR Radiosymfoniorkestret.

Personligt gik Ulla Miilmann selv ned med en depression for et par år siden på grund af det evige pres for at kunne holde niveauet. Hun tager derfor i dag antidepressive midler. Men som dopingmiddel er betablokkere det mest udbredte.

»Folk hiver dem bare op af instrumentkassen og siger: 'Du kunne jo lige prøve dem her.' Men samtidig skal man ikke sige det til nogen, får man at vide. For forbruget er jo også et tegn på svaghed. På at man ikke kan klare mosten,« fortæller Ulla Miilmann.

Videnskabelige undersøgelser fra udlandet viser, at klassiske musikere spiller bedre efter at have taget betablokkere. I USA har en tidligere undersøgelse hos de 51 største symfoniorkestre vist, at 27 procent af musikerne var på betablokkere, og det vurderes endda, at tallet er steget de senere år. Herhjemme er omfanget ikke blevet undersøgt, og i modsætning til i sportens verden har misbruget ikke været til debat i det klassiske musikmiljø. Indtil i dag hvor Ulla Miilmann bryder tabuet.

Orkester- og korchefen i DR, Per Erik Veng, vil ikke udelukke, at der finder misbrug af hjertemedicin sted i Radiosymfoniorkestret, men siger, at han ikke kender til det.

»Men på samme måde som vi tidligere har diskuteret alkoholpolitik, er jeg sikker på, at det her bliver et tema. Ikke mindst fordi vi i dag har en ungdomsgeneration, hvor forskellige typer af stimulerende stoffer cirkler rundt på kryds og tværs,« siger han.