Klassisk musik påvirkes af komponistens modersmål

Det kan i høj grad høres i klassisk musik, hvilket sprog komponisten taler. Det viser en amerikansk undersøgelse, der har set nærmere på fransk og engelsk musik.

De store klassiske komponister var i høj grad påvirket af det sprog, de talte. Så meget, at det kan høres og ses i deres musikstykker.

Sådan lyder budskabet fra amerikanske forskere, der har set nærmere på klassisk musik fra England og Frankrig. Resultatet går stik imod tidligere tiders opfattelse af, at det er følelser, stemninger og omgivelser, der har været styrende for, hvordan komponisternes værker er kommet til at lyde.

Det er specielt musikstykker som »Pomp and Circumstance« af den engelske komponist Edward Elgar og »Clair de Lune« af franske Claude Debussy, som forskerne har brugt i deres sammenlignende undersøgelse.

Forskerne finder, at tonerne i fransk klassisk musik springer og varierer mindre end i den engelske musik. En forskel, der også afspejler sig i de to talte sprog.

Absolut gehør
Forskerne fra The Neurosciences Institute i Californien er de første til at sammenligne almindelig tale med musik. Således har forsøget krævet et avanceret computersystem, der med stor nøjagtighed har kortlagt de toner, der knytter sig til hver vokal. På den måde kunne forskerne sammenligne musikstykkerne med tonerne i sproget, og det var her, de fandt opsigtsvækkende ligheder.

»Vores forskning viser, at sprogets rytme og melodi i høj grad påvirker komponister. De bruger simpelthen sprogets mønstre i deres musik,« siger Aniruddh Patel til det internationale tidsskrift Nature.

Samtidig understreger Aniruddh Patel, at forståelse for, hvordan musikken bliver til, kan være med til at forklare, hvordan hjernen arbejder med sproget.

Det er ikke første gang, forskerne undersøger sammenhængen mellem sprog og musik. I en anden undersøgelse finder forskere, at børn, der taler mandarin, i langt højere grad har absolut gehør end børn, der har engelsk som modersmål.

En gruppe af studerende på Beijings musikkonservatorium, der alle talte mandarin, blev bedt om at navngive 36 forskellige toner, der alle blev spillet på et keyboard. Samme øvelse fik engelsktalende konservatoriestuderende i New York. Hele 60 procent af kineserne viste sig at have absolut gehør mod kun 14 procent af amerikanerne.

»Resultatet viser, at babyer får musikalske evner alene ved at lære et sprog,« siger professor Diana Deutch til The Guardian.