Klar til dykning

Verdens største privatbyggede ubåd blev i går søsat af sin opfinder og hans sømænd i Københavns Havn. »Nautilus« skal dykke i Middelhavet.

Foto: Foto: Bardur Eklund. Verdens største privatbyggede ubåd UC3 Nautilus blev i går søsat i København. Ubåden, der er 17,8 meter lang og vejer 32,5 tons, er bygget af en vindmøllemast.
Læs mere
Fold sammen

Kranen løftede Kaptajn Madsens drøm op og svingede den langsomt hen mod podiet, hvor han stod. Madsen lignede en dreng, lige før fødselsdagsgaven pakkkes ud.

»Jamen, det er jo...hvad skal jeg sige? Du er kommet i rette tid. Jeg har ventet på det her, virkelig ventet,« sagde den private ubådsbygger, ingeniør og kunstner til Berlingske Tidende.

Derpå holdt han tale for forsamlingen fra podiet.

»Det er utroligt at se så mange mennesker komme herud for at dele vores fantasi,« lød det.

Omkring 120-130 mennesker havde samlet sig på udrustningskajen ved B&Ws gamle værftsbygninger på Holmen i København. For at se »verdens længste og højeste privatbyggede undervandsbåd« blive søsat. De 20-30 af dem stod fotograferende i skvulpende både ude i havneløbet. Resten samlede sig i en andægtig stemning omkring den 18 meter lange ubåd. En stor del var mænd af den slags, der tydeligvis har stort udbytte af at kigge på maskiner.

Ubåden er tegnet af Peter Madsen. Han har bygget to ubåde før denne, men knap så store. 25 mand har været involveret i bygningen. Fartøjet er en selvejende institution, udført af ubådsklubben Freya med hjælp fra sponsorer og entusiaster.

»Det er jo ikke selve den dér bunke jern, det drejer sig om. Det er menneskene, der har bygget den og skal sejle den, det handler om. Du skal se det som et stort samarbejde om en drøm,« som Peter Madsen forklarede med ildhu.

Hans forventning skinnede igennem som lige dele håb og nervøsitet. »I må ikke grine, hvis hun kæntrer og synker,« som han råbte ud over forsamlingen.

En kvinde ved navn Pipaluk i hvid pels gik frem på podiet, døbte undervandsbåden »Nautilus« og »overgav den til havguden Neptun«. Hvorpå hun knaldede en flaske champagne i snuden på båden. Kranen stødte langsomt »Nautilus« ud over kajkanten og begyndte at sænke den mod vandoverfladen.

Hun flyder
Ét af de mennesker, »Nautilus«, ifølge Kaptajn Madsen handler om, er Tommy Byskov. Han er 63 år, på vej på pension fra marinen og var ved søsætningen iført en blå kasket med broderingen »Springeren S 329«.

Byskov agter at tage en tur som maskinmester på »Nautilus«. Planen er, at ubåden efter at være testet skal sejles til Middelhavet næste år. Der er ikke udsigt til meget andet end pløret vand og mudderbund, når man dykker i farvandene omkring Danmark. Sigtbarheden er meget bedre sydpå.

»Det bliver fantastisk. Så skal vi ned og dykke omkring Malta,« sagde Tommy Byskov, mens han spændt iagttog båden nærme sig overfladen.

Maskinmesteren bliver én ud af en besætning på fire til seks mand, der skal »undersejle« det turkise Middelhav.

Byskov stod også på kajen i går som repræsentant for Dansk Ubådsforening. Den har 260 medlemmer. Desværre er de fleste i pensionsalderen. Der kommer ikke så mange unge til, efter at den kolde krig og Danmarks satsning på en ubådsflåde er kuldsejlet. »Svært at synke,« som ubådsmaskinoversergenten udtrykte det.

Han havde et håb om, at et initiativ som »Nautilus« kunne ændre herpå.

Da den 32 tons tunge, møjsommeligt sammensvejsede undervandsbåd lagde sig på havneindløbets overflade, blev der klappet og hujet. Samt fotograferet. Havde tilskuerne haft hatte, havde de formentlig smidt dem op i luften og råbt hurrah.

»Hun flyder! Hun flyder,« lød det i et hæst råb fra Kaptajn Madsen, som havde han holdt vejret længe.

Efter at have fået luft forklarede han: »Det her projekt er bare blevet fulgt og støttet af så mange. Jeg forstår ikke engang helt selv, hvad der er sket«.

Peter Madsen erklærede, at han ikke alene ville sove i ubåden den første nat. Han ville flytte ind i den. På spørgsmålet om, hvorfor han havde bygget en ubåd, sagde han: »Fordi man kan«.