Klag trygt over dit sexlegetøj

Folk føler sig pinligt berørt over at klage over fejl og mangler ved sexartikler købt over nettet. Derfor modtager Forbrugerklagenævnet uforholdsmæssigt få klager over den type varer, mener Forbrugerstyrelsen.

Tegning: Claus Bigum Fold sammen
Læs mere

En kvinde, der havde købt et par trusser med fjernbetjent vibrator over internettet, ville have sine penge tilbage, fordi trusserne larmede, når vibratoren var i gang. I første omgang ville forhandleren ikke lade handlen gå retur, fordi emballagen var brudt og trusserne havde været brugt, men så gik kvinden til Forbrugerklagenævnet, hvor hun fik medhold, og sagen blev løst til hendes fulde tilfredshed.

Men denne forbruger er en stor undtagelse, for selv om salg af sexartikler over internettet er blevet et kæmpe marked i Danmark, er der forsvindende få klager i forhold til alle andre varegrupper, vurderer Forbrugerstyrelsen.

»Og det har vi undret os over,« siger kommunikationsmedarbejder Mette Kristine Bach fra Forbrugerstyrelsen, der uden held har forsøgt at få et overblik over, hvor stort salget af sexartikler over nettet er.

»Men vi ved, det er stort, bl.a. fordi det er nemt og diskret, og da folk ellers ikke holder sig tilbage fra at klage, heller ikke over mere pudsige ting som f.eks. en hund, der ikke vil lystre, tror vi, det er fordi, forbrugerne føler sig pinligt berørte over at klage over lige præcis den type varer. De er måske nervøse for, hvad der sker, når deres klage går gennem mange hænder,« fortsætter Mette Kristine Bach.

»Men det er helt ubegrundet. Alle klager bliver behandlet 100 pct. fortroligt, og vi offentliggør aldrig klagernes navne,« fastslår hun.

I den konkrete sag returnerede forbrugeren trusserne inden for den 14 dages fortrydelsesret, der gælder alle køb over internettet. Men sælgeren påberåbte sig, at fortrydelsesretten ikke gjaldt, når varen havde været pakket ud og brugt.

»Så gik sagen videre til os, og da sælgeren ikke havde gjort udtrykkeligt opmærksom på, at varen skulle have været ubrugt, fik han besked på at betale pengene tilbage,« siger jurist i Forbrugerstyrelsen Susanne Bager.

»I denne sag var det altså ikke nødvendigt at undersøge, om der var fejl og mangler ved varen.«