Kinas første hjemmelavede »Airbus« er på vingerne

Kinas første nationalt producerede kommercielle rutefly har gennemført sin jomfru-flyvetur med succes. Med tiden kan Kina blive konkurrent til Airbus og Boeing.

Foto: CHINA STRINGER NETWORK. Kinas første rigtige passagerfly, C919, lettede i går fra Shanghais internationale lufthavn, og millioner fulgte med.
Læs mere
Fold sammen

Der er umiddelbart intet bemærkelsesværdigt ved den. På overfladen ligner den alle mulige andre rutefly.

Men på ét område adskiller COMAC C919-flyet sig markant fra alle de øvrige passagerfly i klodens lufthavne: Det er stort set 100 pct. kinesisk designet og bygget, og fredag foretog det sin første officielle flyvetur - en 79 minutter lang og begivenhedsløs jomfruflyvning fra Shanghais internationale lufthavn.

For talrige kinesere var flyveturen imidlertid langt fra begivenhedsløs, for den var med til at bringe den nationale stolthed op i nye højder.

Ifølge CNN fulgte mindst to millioner kinesere med i den historiske flyvetur fra sitet Weibo, for jomfruflyvningen med C919-prototypen markerer, at Kina nu så småt er begyndt at kunne bide skeer i luften med giganterne Boeing og Airbus.

Den kinesiske maskine er i den mest almindelige klasse inden for rutefly i verden. Det har plads til 168 passagerer og er dermed i nogenlunde samme størrelsesklasse som den yderst populære amerikanske Boeing 737 og den næsten lige så almindelige europæiske Airbus A320.

Men ifølge iagttagere kommer der endnu til at gå en rum tid, før Kina for alvor kan begynde at tage luftkampen op med Airbus og Boeing. Forude venter utallige sikkerhedstjek af flyet og mulige designændringer . Derefter skal flyproducenten COMAC vinde kinesiske flyselskabers tillid - og endelig det globale marked.

Til gengæld lurer et yderst lukrativt marked forude.

Ifølge gængse fremskrivninger vil Kina omkring 2030 overgå USA og blive verdens største kommercielle flymarked.

Boeing har tidligere beregnet, at kinesiske flyselskaber vil investere op mod 7.000 milliarder kr. i nye fly i de kommende to årtier, herunder i over 5.000 fly i samme størrelsesklasse som C919.