Det kendte inuit-logo fra den norske isproducent Diplom-Is kan være fortid.

Ifølge det norske medie NRK overvejer virksomheden således at ændre det gennem mange år genkendelige logo.

»Vi ved, at næsten alle i Norge kender logoet, og at det vækker positive associationer hos folk. Vi ønsker dog ikke at krænke nogen med vores logo og beklager selvfølgelig, hvis gør det,« siger Anne Borgen Sturød, marketing- og produktudviklingsdirektør i Diplom-Is til NRK om beslutningen.

Herunder ses det omtalte logo:

Maskotten kaldes »Eskimonika« – et navn Diplom-Is ikke længere bruger – og blev udviklet i 1930erne. Hensigten var oprindeligt at symbolisere kulde mod varme. Og derfor blev en inuit valgt som en del af det oprindelige varemærke, forklarer direktøren.

Isproducenten er nu i gang med en proces, hvor man vil finde et nyt logo, men det er dog fortsat uvist, hvordan det helt præcist kommer til at tage sig ud, lyder det.

Dog ønsker isproducenten at foretage justeringer, så man ikke fornærmer nogen, mens det fortsat skal være muligt for forbrugerne at genkende Diplom-Is-varemærket.

Også brødproducenten Hatting har ifølge NRK gennem længere tid haft lignende overvejelser.

I virksomhedens sortiment findes nemlig et pølsebrød kaldet »Høvding«, hvor der på forsiden af emballagen er afbilledet en indianerhøvding, og i de seneste to år har brødproducenten gradvist udfaset produktetet i sin markedsføring, lyder det.

I dag arbejder Hatting mod et »mere tidssvarende design tilpasset dagens samfund« oplyser Aina Hagen, direktør for markedsføring og innovation i Hatting, til NRK.

Meldingen fra de norske virksomheder kommer i kølvandet på en anden debat om potentielt krænkende varemærker, hvor fødevarevirksomheden Nortura har fået kritik for at bruge en samisk dreng i et logo på et af deres produkter og dermed fremstille en stereotyp af samerne.

Både Diplom-Is og Hatting understreger dog over for NRK, at overvejelserne om at ændre deres logo skete længe inden den verserende debat.