Kan danskerne håndtere billig frugt?

Når fødevarekæden Kiwi fra lørdag sænker prisen på frugt og grønt, er det med ambitionen at give alle råd til de sunde varer. Men med prisnedsættelsen risikerer man at gøre folks økonomiske råderum til at købe slik og snask større.

Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I flere år har danskerne proklameret, at det er for dyrt at leve sundt, og at det derfor er en lavere pris på frugt og grønt, der skal til før vi går ombord i frugtfadet frem for slikskålen.

»Noget af det allerbedste, man kan gøre for at få folk til at leve sundere, er at lave en højere prisdifferentiering mellem de sunde og de usunde varer,« siger Thomas Meinert Larsen, der er lektor på Københavns Universitets Institut for Idræt og Ernæring.

Så når supermarkedskæden Kiwi fremover sænker prisen på alt frugt og grønt med 20 procent, uden at prisen på alt det usunde øges, mener eksperter, at vi kan få problemer med at holde folk fra at smide chokolade, slik og sodavand i kurven.

»De målgrupper, der er vigtigst at ramme, er de lavere socioøkonomiske målgrupper, som har et lille rådighedsbeløb, som de generelt bruger på usundere varer. De vil sandsynligvis ikke ændre deres frugt- og grøntindtag men derimod bruge besparelsen på flere af de usunde varer,« siger Thomas Meinert Larsen.

Han understreger dog, at det er svært at gøre den sundhedsmæssige effekt af Kiwis grønne prisfald op, da der også vil være en stor gruppe mennesker, der kommer til at spise flere æbler, bananer, agurker og tomater, fordi prisen er sænket.
 
»Den optimale løsning på problemerne ville være en kombination af at hæve prisen på det usunde og lette prisen på det sunde. Så er man sikker på at få den ønskede effekt. Det er ikke nok bare at sætte prisen ned, hvis man vil have en sundhedseffekt,« siger Thomas Meinert Larsen.

Både hos Kiwi og hos deres konkurrenter hos Coop har man tidligere kørt kampagner, hvor der har været store prisnedsættelser på frugt, grønt og økologiske varer. Men selv om kunderne ifølge Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, uden tvivl lægger mere af det grønne i kurven, betyder det, som Thomas Meinert Larsen forudser, ikke, at folk lader slik, chokolade og sodavand blive på
hylderne.  

»Vi sælger ikke færre usunde varer i en uge, hvor vi sælger rigtig mange sunde. Det er forskellige forbrugssituationer. Selv om man køber en masse gulerødder, agurker, æbler og pære på tilbud, kan man stadig godt få lyst til chokolade og cola,« siger Jens Juul Nielsen.

Han så dog gerne, at Staten fulgte Kiwis eksempel og imødekom danskernes ønske om at sænke afgiften på frugt og grønt, som det længe har været diskuteret.

»Kiwi kan gøre det her, fordi de kun står til ansvar for sig selv. Politisk vil det medføre en stor diskussion om, hvad der er sundt, og hvad der ikke er. For hvis prisen for frugt og grønt sænkes, skal prisen på figenstænger og jordbærsyltetøj, der også indeholder frugt, så også sænkes?«, spørger Søren Askegaard, der er professor i forbrugeradfærd ved Syddansk Universitet.

Han sætter ligesom Thomas Meinert Larsen også spørgsmålstegn ved, om prisnedsættelsen overhovedet vil få en sundhedsmæssig effekt.

»Hvis danskerne købte ind efter, hvad der var billigst, ville vi nødvendigvis ikke spise særlig sundt. De fleste danskere er af den opfattelse, at vi ikke kun spiser mad for at blive sundere, men også fordi det smager godt, og fordi vi skal have det hyggeligt. Jeg har svært ved at se nogen som helst effekt på folkesundheden af dette enkeltstående tiltag – i sidste ende er det jo også begrænset, hvor mange danskere der handler i Kiwi,« siger Søren Askegaard. 

Hos Kiwi håber man dog, at de reducerede priser på frugt og grønt imødekommer det mangeårige ønske, som mange danskere har om at kunne købe frugt og grønt til en billigere penge.

»Der er rigtig mange danskere, der gerne vil leve sundere, men som mener, at det er for dyrt. Og det er interessant set med Kiwi-øjne, for det kan vi gøre noget ved,« siger Kiwis kædedirektør Carsten Hansen.

»Det handler selvfølgelig både om sundhed og forretning. Vi vil gerne være større og mere kendte. Det danske discountmarked er et hårdt marked, og vi er den nyeste aktør, men vi tror, at det her vil være med til at give Kiwi en god position fremover,« siger Carsten Hansen.