Kære Antorini: Her er vores ønskeseddel

Tre foreninger giver deres anbefalinger til, hvad en kommende gymnasiereform skal indeholde.

Tre foreninger giver deres anbefalinger til, hvad en kommende gymnasiereform skal indeholde. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Anne-Birgitte Rasmussen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening:

Gymnasiereformen fungerer rigtig godt, men der er brug for opstramninger. Vi ser gerne, at unge skal vælge endelig studie­retning, allerede mens de går i folkeskolen. I dag skal de foretage et foreløbigt valg i folkeskolen, men de skal først foretage et endeligt valg efter det første halve års grundforløb i gymnasiet.

I dag er hele systemet indrettet efter, at de kan vælge om efter grundforløbet, men i praksis er det kun få, der gør det. Hvis der er enkelte unge, der fortryder valget, skal vi nok håndtere det.

Vi ønsker også, at der i slutningen af gymnasiet bliver en bedre overgang til det, de unge skal efter studentereksamen – det være sig professionshøjskoler eller universiteter. Det kan være en opgave, de skal lave på deres studieretning, som peger frem mod deres videre uddannelse.

Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening:

Der er behov for, at reformen ser på, om vi tydeligt nok får formuleret, hvad man skal kunne for at gennemføre en gymnasial uddannelse. På den måde sikrer vi, at vi får de rigtige elever. Vi foreslår også, at man ser nærmere på grundforløbet. Introducerer det rent faktisk eleverne til en gymnasial uddannelse, eller skulle de hellere starte på den enkelte studieretnings forløb fra start? Derudover mener vi, at man bør tage et kig på eksamenerne, så de i højere grad kommer til at afspejle det, der sker i undervisningen. Vi vil gerne udvikle nye eksamensformer, der præsenterer vores elevers kunnen på en ny måde. Vi vil også i større udstrækning se på, om man kan koble de store opgaver som AT og studieretningsprojektet bedre sammen.

Mathilde Lynggaard Vinther, formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning:

Som udgangspunkt vil vi rigtig gerne have mere anvendelsesorientering ind i undervisningen i form af et bedre samarbejde med det omkringliggende samfund. Vi mener, at et sådant tiltag vil bryde med den lidt støvede institution, vi har haft hidtil. Vil vi også rigtig gerne have, at regeringen poster nogle penge i videreuddannelse af vores lærere. Gymnasieelever oplever, at flere af deres lærere mangler redskaber til at løfte en ny elevgruppe og værktøjet til at bevæge sig væk fra ren tavleundervisning. Det er de mest centrale ting, vi håber kommer ud af reformen. Derudover synes vi, at ideen om et socialt taxameter, er rigtig god. Det ville give skoler med elever fra uddannelsesfremmede hjem flere midler at gøre godt med.