• Foto: Søren Bidstrup

    Dick S. Danielsen er kaptajn på »Majestic Mærsk« - det andet i serien på 20 skibe, der er verdens største containerskibe.

    1 / 18

  • Foto: Christian Liliendahl

    Beboerne ved Langelinie har de kommende dage en markant anderledes udsigt - og de kan se frem til rigtigt mange gæster på kajen.

    2 / 18

  • Foto: Maersk/Strandbygaard

    Sådan ser udsigten ud fra toppen af skibet. Som det fremgår, så er skibet ikke fuldt lastet. Var skibet fyldt med alle 18.000 containere, ville det desuden gå på grund.

    3 / 18

  • Foto: Maersk/Strandbygaard

    Der bliver taget billeder af København af skibets besætning på 19 mand.

    4 / 18

  • Foto: Søren Bidstrup

    Det er en stor skude, som kaptajn Dick S. Danielsen skal styre ind i verdens store containerhavne.

    5 / 18

  • Foto: Maersk/Strandbygaard

    Og sådan ser det ud indvendigt fra broen, 78 meter over København.

    6 / 18

  • Foto: Thomas Lekfeldt

    Verdens største containerskib, Mærsks Triple-E, lagde søndag aften til ved Langelinie. Skibsgiganten ankommer fra Gdansk i Polen, men skal sejle fragtruter mellem Europa og Asien, og skal bl.a. benytte Århus havn til at eksportere store dele af Danmarks landbrugseksport.

    7 / 18

  • Foto: Thomas Lekfeldt

    Skibet er det blot andet i rækken af en samlet ordre på 20 skibe, hver til en pris på 1.033.293.000 danske kroner.

    8 / 18

  • Foto: Thomas Lekfeldt

    »Majestic Mærsk« fylder, med sine godt 400 meter, over halvdelen af selve Langelinie Kaj, og ville, fuldt lastet, stikke 16 meter ned under vandet. Til sammenligning har Langelinie en dybde på blot 10 meter. Skibet er 59 meter bredt, og tårner sig samtidig op over havnen med 73 meter, eller hvad der svarer til ca. to gange Rundetårn oven på hinanden.

    9 / 18

  • Foto: Thomas Lekfeldt

    Skibet har, ligesom resten af Triple E-klassen, en topfart på 23 knob (42,5 km/t), og en march hastighed på 17,8 knob (31,5 km/t). En alm. rejse fra f.eks. Shanghai til Spanien tager dermed omkring 20 dage.

    10 / 18

  • Foto: Thomas Lekfeldt

    Triple-E klassen, skal af gode grunde sejle mellem Asien og Europa. Skibet er nemlig så stort, at der ikke er plads til de i de amerikanske havne. Eller i nogen havn i Nord- eller Sydamerika for den sags skyld. Det er samtidig også for stort til Panama-kanelen, men kan lige klemme sig igennem Suez-kanelen i Middelhavet.

    11 / 18

  • Foto: Thomas Lekfeldt

    »Majestic Mærsk«, som skibet hedder, er det blot andet i rækken af Maersks Triple-E klasse. Triple-E navnet stammer fra tre fundamentale dele i designet, »Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved«. Det første skib i klassen er opkaldt efter den afdøde Mærsk Mc-Kinney Møller, og det tredje skal døbes Mary Mærsk.

    12 / 18

  • Foto: Thomas Lekfeldt

    Når Triple E skibene beskrives som miljøvenlige er der noget om snakken. Skibet udleder således 3 g CO2 for at flytte et ton gods en kilometer. Til sammenligning udleder togtransport 18 g, lastbiltransport 47 g og flytransport hele 560 g.

    13 / 18

  • Foto: Thomas Lekfeldt

    Når skibet er tomt, har det en vægt på 60.000 tons, mens det fuldt lastet, vil have en dødvægt på 165.000 tons.

    14 / 18

  • Foto: Kasper Palsnov

    Verdens største containerskib på Langelinje Kaj i København.

    15 / 18

  • Foto: Kasper Palsnov

    Verdens største containerskib på Langelinje Kaj i København.

    16 / 18

  • Foto: Kasper Palsnov

    Verdens største containerskib på Langelinje Kaj i København.

    17 / 18

  • Foto: Kasper Palsnov

    Verdens største containerskib på Langelinje Kaj i København.

    18 / 18

Luk