Kæmpelastbiler får bedre plads på vejene

Vejdirektoratet er i fuld gang med at gøre flere vejstrækninger landet over klar til de nye kæmpelastbiler. Transportbranchen jubler, mens cyklisterne frygter for sikkerheden.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere danske trafikanter kommer snart til at skulle dele pladsen med vejenes kæmper - de såkaldte modulvogntog.

Vejdirektoratet fortsætter nemlig med at udvide antallet af strækninger, der kan håndtere lastbiler med en længde på 25 meter og en vægt på 60 tons.

Både i Jylland og på Sjælland åbnede der ruter til modulvogntog sidste år, og i de kommende år åbner 31 nye strækninger over hele landet med plads til landevejens helt tunge drenge.

De mange kommende ruter giver et smil på læben i transportbranchen. Modulvogntog øger nemlig vognmandens effektivitet, og så er det også godt for miljøet, påpeger Ove Holm, der er underdirektør og erhvervspolitisk chef i Dansk Transport og Logistik.

»Modulvogntogene er meget effektive, fordi de kan have mere gods med, og derfor sparer vi både penge, CO2-udledning og luftforurening generelt. Det har været et ønske at få bedre forhold for modulvogntog i flere år,« siger han og uddyber:

»Der er fordele for erhvervslivet, vognmændene og deres kunder, men så sandelig også for samfundet og borgerne, da vi får reduceret miljøbelastningen. Derudover viser undersøgelserne, at der ikke er nogen trafikale udfordringer ved flere modulvogntog på vejene. Der har kun været tre personskadeulykke med modulvogntog involveret siden 2008, og det er meget få, år man kigger på det samlede antal ulykker,« siger Ove Holm.

Det er dog ikke alle, der er glade for kæmpelastbilerne. Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet, er meget urolig for de bløde trafikanters sikkerhed.

»Vi er meget bekymrede for, at man tillader så store lastvogne på vejene. Vi synes, det er fuldstændig hovedløst at lade dem køre rundt i byerne, hvor stadig flere mennesker vælger at benytte cyklen,« siger direktøren, der påpeger, at man har et godt og tæt samarbejde med Vejdirektoratet og vognmændene, hvilket har nedbragt antallet af højresvingsulykker ulykker markant.

»Når det er sagt, så ser vi langt hellere, at man omlaster lastbilerne uden for byområderne. Det er fint, der kører store lastbiler på motorvejene, men vi vil gerne have dem ud af bymidten. Men lige nu kan man ikke gøre andet end at være ekstremt opmærksom i trafikken. Det gælder både lastbilchauffører og cyklister,« siger Klaus Bondam.

Modulvogntog kræver mere plads for at kunne manøvrere end andre vogntog, så der er ofte behov for at tilpasse vejene.

Det arbejde er i fuld gang i Nordjylland og på Syd- og Midtsjælland, hvor ombygningerne bliver afsluttet i løbet af november. Også i Midtjylland er arbejdet gået i gang, og det bliver færdigt til foråret 2016.

»Vi forsøger at begrænse generne, mens arbejdet står på, men det kan ikke helt undgås, at trafikanterne kommer til at møde vores arbejdere. Men typisk er arbejdet af kort varighed, så i løbet af få dage eller få uger, er vi væk fra den pågældende strækning igen,« siger Helle Nielsen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

»I forhold til trafiksikkerheden har vi taget de hensyn, som er mulige. Trafikanterne skulle gerne opleve, at trafikken glider nemmere, da to modulvogntog kan transportere gods svarende til tre store lastbiler. Vi har også taget højde for, at cyklister fortsat kan færdes sikkert, og her har vi gjort forskellige tiltag alt efter forholdene de enkelte steder,« siger Helle Nielsen.