K om smuldrende planer for eventyrtårn i Nordhavn: »De har holdt developeren for nar«

Københavns Kommune har i længere tid været i dialog med en bygherre om et 280 meter højt tårn i Nordhavn, der skulle danne ramme om en oplevelses- og forlystelsespark. Men efter en afstemning i Teknik- og Miljøudvalget ser det ud til, at projektet bliver lagt i graven.

Foto: Anne Bæk

En vision om at bygge et nyt vartegn for København bestående af et 280 meter højt eventyrtårn, en offentlig park og studie- og ungdomsboliger på Oceankaj i Nordhavn er kommet i problemer.

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune fulgte mandag forvaltningens indstilling og gav afslag på en anmodning om at igangsætte en lokalplan for området.

»Vi kunne se på indstillingen fra forvaltningen, at det ikke kommer til at hænge sammen trafikalt i området derude. Så det er af hensyn til byudviklingsplanen og infrastrukturen,« forklarer Socialdemokratiets medlem af udvalget, Niels E. Bjerrum.

Kommunen frygter store trafikale problemer, hvis eventyrtårnet åbner, før Nordhavnstunnelen er færdigbygget. Men netop derfor har bygherren indgået en betinget grundkøbsaftale med By & Havn om, at tårnet skal åbne samtidig med havnetunellen, lyder det fra bygherren H.C. Andersen Adventure Tower (HCAAT).

»Det er skuffende og overraskende efter en så langvarig sagsbehandling og indgåelse af betinget grundkøbsaftale med kommunens eget udviklingsselskab By & Havn, at projektet pludselig afvises,« skriver Kurt Immanuel Pedersen, adm. direktør for HCAAT-projektet, i en e-mail.

HCAAT oplyser, at man præsenterede sit projekt for Teknik- og Miljøudvalget første gang i juni 2017.

»Det ser unægtelig svært ud«

I december 2018 indgik HCAAT en betinget købsaftale med By & Havn, hvor det på den ene side fremgik, at HCAAT først skulle tage det nye byggeri i brug, når Havnetunellen åbner i 2027, ellers betales en bod på 500 millioner kroner. På den anden siden skulle kommunen sætte gang i planprocessen i 2019 og vedtage en lokalplan i 2021.

Nu er aftalen forkastet med udvalgets afstemning, forklarer Kurt Immanuel Pedersen, der lægger op til yderligere drøftelse med politikerne om en løsning, »men det ser unægtelig svært ud«.

Hos Liberal Alliance og de Konservative er der stor frustration over afstemningen.

Jakob Næsager (K)

»Når en developer vil lægge et byggeri til 6,5 milliarder kroner i København og skaffe hundredvis af varige arbejdspladser, så er det arrogant at sige nej tak.«


»Hele processen med at forvandle København til at være en erhvervsvenlig by holder ikke i virkeligheden, når der skal tages stilling til konkrete projekter. Når en developer vil lægge et byggeri til 6,5 milliarder kroner i København og skaffe hundredvis af varige arbejdspladser, så er det arrogant at sige nej tak. Vi skylder i det mindste at gå i dialog med ham,« siger Jakob Næsager, gruppeformand for de Konservative.

Han mener, at projektet nu er dødt.

»Socialdemokratiet og de Radikale har hidtil støttet projektet, men de skiftede holdning i går. De siger, at projektet bare er sat på hold. Men i virkeligheden har man lagt det i graven, da forkøbsretten ryger ved månedens udgang, og grunden sælges til anden side. Jeg synes, de har holdt developeren for nar i halvandet år,« siger han.

»En kolos i København«

Berlingske har uden held forsøgt at få et interview med Karina Vestergård Madsen (EL), der er stedfortrædende teknik- og miljøborgmester. Men i en pressemeddelelse giver hun udtryk for sin glæde over udvalgets beslutning:

»Jeg kan ligesom så mange andre københavnere ikke se ideen i at opføre en privat bygherres prestigeprojekt i vores by. Med 280 meter vil det blive det absolut højeste tårn i Øresundsregionen, og det skal ikke stå som en kolos i København, så vi alle, uanset hvor vi er, kan se det, og mange vil leve i skyggen af det.«

Hos Socialdemokratiet og de Radikale er det ikke byggeriets udformning, der vækker bekymring, men i højere grad de trafikale udfordringer, lyder det.

Mette Annelie Rasmussen (R)

»Jeg anerkender fuldt ud, at udvikler her er gået meget langt i forhold til at lægge alle forhindringer ned. Men forhåbentlig er der forståelse for, at vi også har et hensyn til alle borgere i København. Det har vægtet højest her.«


Gruppeformand for de Radikale, Mette Annelie Rasmussen, bekræfter, at der har været en klausul, som skulle sikre, at eventyrtårnet og Havnetunnelen åbner på samme tid, men hun forklarer:

»Vi har efterfølgende bedt forvaltningen vurdere, om det her er en god løsning. Eller om kommunen trods klausulen er nødt til at give en ibrugtagelsestilladelse, så snart byggeriet er færdigt. Det mener forvaltningerne ikke, vi kan undlade at gøre,« siger hun og tilføjer:

»Jeg anerkender fuldt ud, at udvikler her er gået meget langt i forhold til at lægge alle forhindringer ned. Men forhåbentlig er der forståelse for, at vi også har et hensyn til alle borgere i København. Det har vægtet højest her.«

Ifølge HCAAT stod projektet til at være et af de største private investeringsprojekter i Danmark til cirka 7,5 milliarder kroner. Et projekt, der i byggefasen vurderes at kunne have beskæftiget 8.000 personer, og som permanent skulle skabe 1.500-1.800 arbejdspladser i og omkring forlystelses- og oplevelsesparken.

På HCAATs hjemmeside er tånet visualiseret med en observationsetage øverst, dernæst restaurant og Sky Bar. Dernæst er der sat 25.000 kvadratmeter af til beboelse, nedenunder er der 30.000 kvadratmeter til hotel, og herunder kontorlokaler. Nederst er der tegnet en indendørs temapark.