Jyder kæmper for Kattegatbro

En ny fast forbindelse over Kattegat kan afkorte transporttiden mellem Jylland og Sjælland. Tidlige trafik- og miljøminister Jens Kampmann støtter idéen.

Kattegatbroen er det populære navn. Og ønsket om en billigere og en hurtigere tog- og vejforbindelse over Kattegat mellem Jylland og København lever fortsat.
Især blandt jyske politikere og erhvervsfolk, der mandag på en konference hos Dansk Industri i København gav den ellers næsten begravede idé en ny vitaminindsprøjtning.

- I Kattegatkomiteen er vi enige om at bede Folketinget om senest i 2011 at tage stilling til et byggeri af en Kattegatforbindelse Jylland til Sjælland hen over Samsø, sagde Århus-borgmester Nicolai Wammen (S), hvilket er en toårig fremskyndelse.

Hidtil har transportminister Lars Barfoed (K) været noget forbeholden over for planen om en ny fast forbindelse over Kattegat, men nu har den tidligere socialdemokratiske trafik- og miljømister Jens Kampmann præsenteret en rapport, som konkluderer, at en Kattegatforbindelse samfundsøkonomisk vil være en god investering.

Kampmann er formand for Kattegatkomiteen, som støttes blandt andet af mange jyske industrivirksomheder og de øst- og midtjyske kommuner og regioner.
Ifølge Jens Kampmann vil en fast forbindelse over Kattegat, f.eks. fra Sjælland hen over Samsø til Jylland - på mange måder vil være en klar gevinst for hele Danmark.

- Den vil oven i købet bidrage til så meget ekstra dynamik og vækst i Danmark, at forbindelsen vil have tjent sig ind i løbet af kun 5-10 år, sagde Jens Kampmann. Han opfordrer regeringen og Folketinget til at tage skridt til at få realiseret projektet.
På konferencen tog Jens Kampmann afsæt i en ny rapport fra DAMVAD og Grontmij/Carl Bro. Analysen konkluderer, at de dynamiske effekter kan opgøres til gevinster på 10-20 milliarder kroner årligt.

Den over 50 sider tykke rapport kommer med mange forslag og konklusioner. Trods udvidelsen af den stærkt belastede Vejle Fjord-bo vil man allerede i 2025 have en belastning på 92 procent. Det betyder, at Vejlefjordbroen allerede på dette tidspunkt vil nærme sig en kritisk belastning.

Den nye rapport konkluderer, at en ny forbindelse kraftigt vil reducere trafikken over Storebælt, og det vil reducerede trængselen kraftigt i tre-kantsområdet, som trængselen er kendt i dag.

Borgmester Nicolai Wammen (S) fra Århus mener, at den nye analyse er til gavn for de mange.

- Visionen om en fast forbindelse over Kattegat er ikke kun noget, der er sat op for at fremme vestdanske interesser - det vil revolutionere dansk infrastruktur og skabe gevinster hele for landet, siger borgmesteren.

Hvis forbindelsen bliver et realitet kan rejsen med tog fra København til Århus måske gøres på en time.
/ritzau/